1 milyar $'ı 1 caddede harcıyoruz
Dünya markaları Büyükdere Caddesi'ndeki merkezlerde kapışıyor: "Orada olmak gerek"
Metrocity, Kanyon, son olarak da İstinyePark. Büyükdere Caddesi'nin üç çarşısında markalar yer kapma yarışı yaşıyor Kiralanabilir alanı 200 bin metrekareyi bulan, metrekaresi altın değerindeki 3 alışveriş merkezinde 1 milyar dolar harcanıyor..
Türkiye genelinde faaliyet gösteren 179 alışveriş merkezini kaç kişi biliyor? Peki ya İstanbul'dakileri bir çırpıda sayabilir misiniz? Ama gidin Diyarbakır'a, Denizli'ye, Tekirdağ'a, herkes Akmerkez'i, Kanyon'u, Metrocity'yi ve İstinye- Park'ı bilir. Bunlar bir şehrin değil, bir ülkenin markaları gibi algılanır, çünkü Türkiye'de satın alma gücünün en yüksek olduğu kesimi hedefleyen, ülkeye ilk kez gelecek markaların doğrudan kapısını çaldığı bu alışveriş merkezleri, alışverişin de yeni trendlerin de belirleyicisidir. Toplam kiralanabilir alanı 200 bin metrekareyi geçen bu dört alışveriş merkezinin yıllık cirosu da 1.3 milyar dolara yaklaşır.
ORADA OLMAK GEREK!
İşte bu yüzden 2000'li yılların alışveriş savaşlarında 'ulusal' olmak isteyen Anadolu markalarının da, Türkiye pazarına güçlü bir giriş yapmak isteyen dünya markaları nın da derdi aynıdır: Bu alışveriş merkezlerinde metrekare kirası ne olursa olsun bir yer bulabilmek. Yarışta dışarıda kalmamak, alışverişin vitrinine çıkarak tüketicinin gözünde de iyi algılanmak. Türkiye'de bir alışveriş merkezinde görünmenin 'bir sınıfa ait olmakla özdeşleştiği' Akmerkez yıllarının üzerinden henüz çok zaman geçmedi. Çok değil, iki yıl öncesine kadar en medyatik alışverişler hep Akmerkez'de yapılır, orada ünlülere rastlanırdı. 2005 yılı sonunda iddialı bir şekilde açılan Levent'teki Kanyon, Akmerkez'i 'piyasa' yapılacak yer olmaktan çıkardı. Artık görmek ya da görünmek isteyenlerin adresi, pek çok lüks markayı da ilk kez Türkiye'ye getiren, farklı mimarisiyle içinde gezenlere 'siz de farklısınız' hissini veren Kanyon'du. İstanbullu aylarca neredeyse şehrin tek derdi buymuş gibi Kanyon'un açık alanlarının kışın rüzgârdan nasıl etkileneceğini tartıştı. Kanyon 1.5 yaşına geldiğinde bu kez aynı hattın devamında, İstinye'de iddialı bir alışveriş merkezinin açılacağı konuşulmaya başlandı. Orjin Grup-Doğuş Holding ortaklığıyla ekim ayında kapılarını açan, dünyanın en ünlü markalarını açık havada bir araya getiren ve geleneksel Kapalıçarşı konseptini modern bir mimarinin içine taşıyan İstinye- Park, büyüklük sıralamasında da Şişli'deki Cevahir Alışveriş Merkezi'nden sonra ikinci sıradaydı. İstinyePark'a gelecek restoranlar, önüne otomobille park edilebilen lüks markalar, aylarca herkesin kendi arasında konuştuğu en popüler konu oldu. Alışveriş merkezleri sadece büyük şehirlerin tekelinde değil artık. Urfa'ya, Mardin', Erzurum'a kadar gidiyorlar. Ama trendleri hâlâ birkaç merkez belirliyor. İşte markalar da buralarda kapışıyor.
Kadıköy Çarşısı ile Champs Ellysee'yi buluşturan merkez
İSTİNYEPARK..
2007 yılının perakende dünyasındaki en büyük açılışı İstinye'de Orjin Grup ve Doğuş Holding ortaklığıyla hayata geçirilen İstinye- Park Alışveriş Merkezi'ydi. Herkesin farklılaşmaya çalıştığı bir ortamda İstinyePark hem sektörün en lüks markalarını bir araya getirdiği açık alanıyla, hem de Kadıköy Çarşısı benzeri özel bölümüyle, açılışından aylar öncesinden konuşulmayı başardı. 87 bin metrekare kiralanabilir mağaza alanıyla Cevahir'den sonra Türkiye'nin ikinci büyük alışveriş merkezi olan İstinyePark'ta 300'e yakın mağaza, 40'a yakın kafe ve restoran, biri İstanbul'un tek 3 boyutlu IMAX teknolojisine sahip sinema salonu da olmak üzere toplam 12 sinema salonu ile AFM yer alıyor. İstanbul'da 200'ün üstünde modacıyı bir araya getiren tek alışveriş merkezi olan İstinye- Park, bu yüzden de hiçbir zaman tek bir günde tamamı gezilebilen bir alışveriş merkezi olamadı. Türkiye'de ilk ya da en büyük mağazasını İstinyePark'ta açanlar arasında Armani Jeans, DKNY Jeans, Dolce &Gabbana, Ferre, Gucci ve Paul Smith gibi moda devleri bulunuyor. Otomobille de girilebilen açık alanda yer alan park bölümünde, Burberry, Chloe, Coach, Etro, Gucci, Hugo Boss, Louis Vuitton, Paul Smith gibi dünya markaları var.
Alışverişin 'üstünü açtı' yerli-yabancı kapıştı
ECZACIBAŞI Topluluğu ve İş Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı tarafından geçtiğimiz yıl hayata geçirilen Kanyon, Türkiye'de markaların bir alışveriş merkezinde yer almak isteyip de geri çevrildiği, markalar arası yer kapma savaşları başlatan ilk alışveriş merkezi oldu. Kanyon kurulurken "Biz sadece alışveriş merkezi değil, bir yaşam alanı da olacağız" demişti, nitekim zaman içinde böyle konumlanmayı da başardı. En alt kattaki açık alanda gerçekleşen canlı performanslar, sokak gösterileri, sergiler, DJ şovları, Kanyon açıldığında yaşanan "Acaba burada üşür müyüz?" sorularını da unutturdu. Kanyon en büyük ünü de İngiltere'nin ünlü mağazası Harvey Nichols'u Türkiye'ye getirerek sağladı. Nişantaşı atmosferini Levent'e taşıyan Kanyon, alışveriş için ailecek gelinen diğer alışveriş merkezlerinden de, daha çok akşam iş çıkışı yemek ve sinema programının yapıldığı bir mekân olma özelliğiyle ayrıldı.
Kriz-terör ortasında doğdu metroyu ayağına getirdi
METROCITY..
EKONOMİK kriz nedeniyle inşaatı uzun yıllar kesintiye uğrayan Metrocity, 30 Nisan 2003'te açıldığında Türkiye henüz kriz yorgunluğunu atamamış, tüketicinin alışveriş iştahı açılmamıştı. Ancak buna rağmen gün ışığını içeri alan tavanı ve en alt katındaki metro istasyonuyla bir ilk olan Metrocity, hafta içi 30-35 bin, hafta sonu 45 bin ziyaretçi sayısına ulaştı. Boyner, Zara, Marks& Spencer, Teknosa gibi birden fazla lokomotif mağazayı barındıran Metrocity, açılışından kısa bir süre sonra ikinci darbeyi de tam karşıda HSBC binasının bombalanmasıyla yaşadı. Bu badire de atladıldı ve şimdi Metrocity, öğle araları ve iş çıkışlarında çalışanların alışveriş ihtiyacını karşılamada önemli misyon üstleniyor.
En çok açılış 2000'lerde gerçekleşti
Dönem Açılan AVM
1980'ler 3
1990'lar 32
2000'ler 127
SABAH
YILLAR boyunca İstanbul'da üst gelir düzeyinin mekânı olma özelliğini kimselere kaptırmayan Akmerkez, önce Kanyon, ardından İstinyePark'ın açılmasıyla bir anda 'piyasa' yapılan yer olmaktan çıktı. Tanınmış simaların iş çıkışı göründüğü tek yer olan Akmerkez, bu misyonu Kanyon ve İstinyePark'a kaptırdı. 34 bin 600 metrekarelik kiralanabilir alanıyla mağazaların yeni yapılanlara göre küçük kaldığı Akmerkez şimdi Büyükdere'deki alışveriş merkezi rekabetinin gerisinde kalmamak için Capitol'den bir teknik müdür transfer etti. Çarşının içini modernize edecek ve eskimiş görünümünden kurtaracak yenilenme çalışmaları yakında başlıyor. 180 bin metrekarelik alan üzerine kurulan Akmerkez, alışveriş merkezi, ofis kuleleri ve rezidans binasından oluşuyor. Alışveriş merkezindeki 246 mağazanın kiracıları arasında birçok ünlü marka yer alıyor.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.