AKARYAKIT FİŞİNİZ YOKSA ARACINIZA EL KONABİLİR
EPDK Başkanı Yusuf Günay bilgisayarından bizzat takip ediyor.
Ulusal marker ve denetimler artınca bu kez de akaryakıtta kaçakçılığın yeni versiyonu çıktı. 10 numaralı yağ adı verilen ve özellikle kış aylarında araçların hidrolik sisteminde kullanılan madeni yağı motorin yerine kullananların sayısındaki artış ve akaryakıt bayilerinden gelen şikayetler üzerine Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) harekete geçti. Güzergah halindeki araçlara yönelik denetim başlatacak olan kurum eğer depodaki benzinde ulusal marker bulamazsa ve fatura ibraz edilemezse 'araçlara el koyacak.' 10 numaralı yağın akaryakıt olarak kullanılmasının çevresel anlamda büyük bir tahribat da yarattığına işaret eden EPDK Başkanı Yusuf Günay, "Özellikle otobüs, kamyon ve TIR'larda 10 numaralı yağ, motorin ile karıştırılarak kullanılıyor. Kaçak akaryakıt ticaretinin buraya kaydığının işareti bunlar. Bu nedenle bu tür araçların denetimine başlayacağız. Eğer bu araçların depolarındaki akaryakıtta marker oranı (yağ ile karıştırıldığı için) düşük çıkarsa araca el koyup gerekli yaptırımları devreye alacağız" dedi.
SAKIN FİŞİNİZİ ATMAYIN
Günay, sadece 10 numaralı madeni yağ kullanan araçlarda değil yollardaki tüm otomobillerde marker denetimi yapacaklarını da duyurarak vatandaşlara şu uyarıda bulundu: "Aracınız çevrilip içindeki marker oranına bakılabilir. Aracınızdaki yakıtın marker oranı düşük çıkarsa size faturanız sorulacaktır. Fatura ibraz edilmezse müsadere (zorla el koyma) olabilir. Bence faturanızı saklayın." Bu arada, 10 numaralı yağ kullanımının özellikle İzmit, Bursa, Koceli ve Konya'da arttığı belirtiliyor. Yasaya göre piyasadaki akaryakıtta EPDK'nın belirlediği oranda ulusal marker olmalı. Eğer marker yoksa ya da oran düşükse yakıt kaçak kapsamına alınıyor.
SAKIN FİŞİNİZİ ATMAYIN
Günay, sadece 10 numaralı madeni yağ kullanan araçlarda değil yollardaki tüm otomobillerde marker denetimi yapacaklarını da duyurarak vatandaşlara şu uyarıda bulundu: "Aracınız çevrilip içindeki marker oranına bakılabilir. Aracınızdaki yakıtın marker oranı düşük çıkarsa size faturanız sorulacaktır. Fatura ibraz edilmezse müsadere (zorla el koyma) olabilir. Bence faturanızı saklayın." Bu arada, 10 numaralı yağ kullanımının özellikle İzmit, Bursa, Koceli ve Konya'da arttığı belirtiliyor. Yasaya göre piyasadaki akaryakıtta EPDK'nın belirlediği oranda ulusal marker olmalı. Eğer marker yoksa ya da oran düşükse yakıt kaçak kapsamına alınıyor.
YASA NE DİYOR?
PETROL Yasası'nda 2007'de yapılan değişiklik ile aracında ulusal marker'ı olmayan akaryakıt kullanan da suçlu duruma düştü. Ek madde 5'te, şu ifadeye yer veriliyor: "Kaçak petrolü satışa arz eden, satan, bulunduran, bu özelliğini bilerek ticari amaçla satın alan, taşıyan ve saklayan iki iki yıldan, beş yıla kadar hapis cezası ve 20 bin güne kadar adli para cezası ile cezanlandırılır. Kaçak petrolün ve kaçakçılıkta kullanılan suç araç ve gereçlerinin müsaderesine de hükmolunur."
ENERJİ Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Yusuf Günay, kamunun yaptığı alım ihalelerinde içerisinde yeterli şart ve seviyede ulusal marker bulunmayan akaryakıtın alınmaması hususunda bir Başbakanlık Genelgesi yayımlanması için gerekli yazışmayı yaptıklarını belirterek, "Kamu kuruluşlarının, ulusal marker taşımayan akaryakıt almalarını istemiyoruz'' dedi. Günay, gazetecilerle düzenlediği sohbet toplantısında, LPG piyasasındaki denetim çalışmaları, petrol piyasasındaki gelişmeler ve enerji sektörüne ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Günay, önümüzdeki dönemde ağırlık verecekleri konularda kamunun yaptığı akaryakıt alımlarına işaret ederek, "Kamu kurum ve kuruluşları, akaryakıt ihtiyaçlarını ihaleyle almaktadırlar. Bu ana kadar ulusal marker denetimi yapmamıştık" dedi. Günay, bir soru üzerine kamunun, akaryakıt ihalelerinden aldığı payın yüzde 15 civarında olduğunu, bunun yüzde 5'inin TSK, yüzde 10'unun diğer kuruluşlar tarafından paylaşıldığını aktardı.
SABAH
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.