ABD’de gıda fiyatlarında yaşanan hızlı dalgalanma, ’dünyanın en büyük tüketim toplumu’nu, ’nasıl hesaplı alışveriş yapabilirim’ derdine düşürdü. USA Today’de tüketiciler için hesaplı alışveriş yapmanın yöntemleri incelendi. Öneriler arasında, ’çocukla alışverişe gitmemek ve markete giderken aç olmamak’ da var.
AMERİKA Birleşiş Devletleri’nde gıda fiyatları, alışverişçilerin bütçesini zorluyor. USA Today’de yer alan habere göre ülkede süt fiyatı geçen yıla göre 21 artarken, portakal suyu bütçeleri yüzde 31 oranında sıkıştırıyor. Petrol fiyatları arttığında insanlar genellikle daha az otomobil kullanıyor. Fakat bakkal ürünleri olarak adlandırılan temel gıda maddelerindeki fiyatlar rekora ulaştığında çok az aile onlarsız yapabiliyor. Bu gelişmeler üzerine USA Today, ABD’li tüketiciler için hesaplı alışverişin püf noktalarını açıkladı. Gazetenin önerileri arasında alışverişe giderken çocukları götürmemek ve tok olmak da bulunuyor.
BÜTÇELERİ SARSIYOR: ABD Perakende Federasyonu (NRF) sözcüsü Ellen Davis, yiyecek fiyatlarının çok fazla dalgalandığını, bu nedenle insanların bütçe kararlarında bunu dikkate almadığını söylüyor. Tarım ekonomisti Tom Jackson, ekmek, peynir ve mısır gevreği gibi alışveriş listesinin temel ürünlerinin fiyatlarının artmasına çok çeşitli faktörlerin etki ettiğini belirttiyor. Çin ve Hindistan gibi ülkelerde yaşam standartlarının yükselmesi ve yiyeceklerin çoğunun bu ülkelere gönderilmesi fiyatlar üzerine baskı yapıyor. Aynı zamanda, etanol mısırın fiyatını yükseltiyor. Beslenmede kullanılan mısırın fiyatının artması süt, tavuk, biftek fiyatlarını artırıyor. Sütün yüksek fiyatı peynirin fiyatını etkiliyor ve bu da içinde peynirin olduğu işlenmiş yiyecek fiyatlarını yükseltiyor. Bu durumda, bütçesi konusunda bilinçli olan alışverişçi ne yapmalı? İki galon sütü 3.59 dolara alan şimdi ise aynı süte 6.29 dolar ödeyen Kaliforniya’dan Larry James, az seçeneği olduğunu belirtiyor.
MARKET MARKALARINA YÖNELİM: Birçok insan hala yiyecek bütçelerini kontrol altında tutmanın yollarını arıyor. Alışverişçilerin çoğu markasız ya da market markalı ürünleri almaya yöneliyor. Marketler de daha fazla kendi markalı gıda ve ürünlerini satışa sunuyor. Ellen Davis, birçok insanın markasız ürünlere yöneldiğini ve ticaret hacmini düşürdüğünü söylüyor. Consumer Reports’ ShopSmart’ın Baş Editörü Lisa Lee Freeman ise, alıcıların mağaza ve markalı ürünler arasındaki farkı anlamadılarını belirttiklerini söylüyor. Derginin profesyonel lezzet tadıcıları da, market markalarını markalı ürünler kadar iyi buldu. Freeman, tadını ve kalitesini beğenmediği için markasız ürünler kullanmayanların bunlara başka bir şans verebileceğini dile getirdi.
AKŞAM YEMEĞİ ZORLAŞTI: USA Today’in düzenlediği alışverişçiler panelinde alışveriş maliyetlerini aşağı tutmada bazı tavsiyelerde bulunuldu. Hillsville’den Janet Crowder, yüksek bakkaliye fiyatlarına karşı, yerel üretim yapan marketlerde alışveriş yaparak daha düşük fiyatlı meyve, sebze ve yumurta alıyor. Naperville’den Marianne Dill, işlenmiş yiyecek maddelerinin yükselmesi nedeniyle evde daha fazla yemek pişirdiğini söylüyor. Psikolog ve profesör Kit Yarrow ise, sıkı bütçe içinde olan alışverişçilerin markalı snack’lere karşı savurganlığı karşısında şaşırdığını aktarıyor. Yarrow, bunun genelde ailelerin çocuklarıyla alışverişe gittiğinde olduğunu aktarıyor. Golden Gate Üniversitesi’nde öğretim üyesi olan Yarrow, alıcıların neden kötü finansal kararlar verdiklerini görmenin kolay olduğunu belirterek, "Bugün bakkaliye ürünleri daha pahalı hale geldiği için bütçe baskı altında kalıyor. Planlamak ve yemek yapmak için çok az zaman var. Birçok kadın doğru yiyeceği, doğru fiyata alma konusunda kendilerine baskı yaoıyor. Geriye annelerine baktıklarında birçok şey üzerinde daha az kontrolleri olduğunu görüyorlar. Fakat, gerçek olan bugün masaya akşam yemeği koymak çok daha zor hale geliyor" diye konuşuyor.
(Hürriyet)