Boğaz’ın merkezine seyahat

İstanbul’a yılda 1 milyar 180 milyon metreküp su getirecek Melen Projesi için Boğaz’ın 135 metre altından giden tünel

Devlet Su İşleri'nin (DSİ) Melen Çayı'ndan İstanbul'a yılda 1 milyar 180 milyon metreküp su taşıyacak Melen Projesi kapsamında, Boğaz'ın 135 metre altından giden Boğaziçi Tünel 157 metrelik tünel delme makinesinin Boğaz'ın altından açtığı 1.5 kilometrelik delikten yürüyerek Avrupa'dan Asya'ya geçti.

5 BİN 500 METRE...

Melen Projesi'nin en önemli etaplarından biri olan 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli'nin inşaatına 22 Mart 2008'de başlandı. Sarıyer-Derbent ile Beykoz-Ortaçeşme arasındaki tüneli kazacak tünel delme makinesi (TDM), Almanya'da tam 10 ayda üretildi. 157 metre uzunluğunda ve 700 ton ağırlığındaki TDM ile günde 8 metre kazı yapılarak 13 ayda 3 bin 145 metrelik tünel tamamlandı. Tünelin bin 500 metrelik kısmı ise Boğaz'ın 135 metre altından geçti. Tünelin kazılmasına başlamadan önce bölgenin ve İstanbul Boğazı'nın jeolojik haritası çıkartıldı. Öngörülen güzergâhta Tarabya açıklarında 200 metre derinliğinde bir çukura rastlanınca, güzergâh değiştirildi. Tünelin zayıf olan kısımları ise beton enjeksiyonu yapılarak, depreme karşı güçlendirildi. Tüneli kazan TDM, etrafını betonla kaplayarak Sarıyer Derbent'ten Beykoz Ortaçeşme'ye kadar ilerledi. Tüneli kazan makinenin sökümüne 145 metre derinliğe sahip Beykoz Şaftı'nda başlanırken, tünelin kalan 2 bin 110 metrelik kısmının büyük kısmı da del-patlat yöntemiyle yapıldı. İç çapı 5.2 metre olan tünelin kalan kısmının 3 ay içinde tamamlanmasının ardından, içi 4 metre çapındaki özel çelik borularla kaplanacak. Tünel dışında 13.5 atmosfer basıncı olduğu için, tünelin iç kaplamasında belli noktalarda 20 milimetre kalınlığında çelik kullanılacak. 2010'un ikinci yarısında tamamlanacak çalışmayla Beykoz Cumhuriyet Arıtma Tesisi'nde arıtılan su, Kâğıthane'ye isale hattına aktarılmış olacak.

MARMARAY'DAN DERİN

Tünelin Marmaray'dan 65 metre daha derinde inşa edildiğini belirten DSİ 14. Bölge Müdürü Cüneyt Gerek, Melen Projesi'nin tamamlanmasıyla kapasitenin günde 3 milyon metreküpe çıkacağını da vurguladı. Cüneyt Gerek ve DSİ Boğaziçi Tüneli Şantiyesi Kontrol Mühendisi Adem Coşkun ile tünele giren SABAH muhabirleri de, tünelin iki kıta arasındaki 1.5 kilometrelik kısmını yaklaşık 30 dakikada kat etti. Cüneyt Gerek, tünelde yaptıkları bu kısa yolculuğu "Jules Verne'nin Arzın Merkezine Seyahat romanı gibiydi" sözleriyle tanımladı.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Güncel Haberleri

İyi Bir Haber Yazılımı Nasıl Olmalı
Ankara'da İmplant Tedavisi: Eksik Dişlere Kalıcı ve Doğal Çözüm
Denizli’nin En İyi Fizik Tedavi Doktorları ve Fizik Tedavi Hizmetleri
Yükseltilmiş Zeminler: Modern Yapılarda Fonksiyonellik ve Estetik Çözüm
Zor Zamanlarda Okunacak Dualar ve 1 Saatte Geri Getirme Duası