Çin'in siparişleri Türkiye'ye kayıyor

Türk hazır giyim sektörü, uluslararası büyük alıcıların gözdesi oldu. Moda ve tasarımda, ürün geliştirmede, kalite ve teknolojide büyük atılım gerçekleştiren Türk hazır giyim sektörü, uluslar arası alıcıların siparişlerini çekiyor.

 Sektörün korkulu rüyası Çin rekabetini yenen Türk hazır giyim sektörü, dünya ihracatında ikinciliği hedefliyor.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanvekili ve İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, yaptığı açıklamada, hazır giyim ihracatının Ocak-Mayıs 2007 döneminde yüzde 14.77, Mayıs ayında da yüzde 18.89 arttığına dikkati çekti.

Bunun en önemli nedeninin Türk firmalarının araştırma geliştirme (AR-GE) ve ÜR-GE başarısı olduğunu belirten Orakçıoğlu, teknik tekstil ve akıllı ürünler kapsamında katma değeri yüksek ürünlerin yanı sıra organik pamuktan iplik üretildiğini, boyama tekniklerinde yüksek know howa sahip olduklarını vurguladı.

Orakçıoğlu, şunları söyledi:

''Şu anda bizim firmalarımız, büyük alıcıların koleksiyon ve moda tasarımı anlamında ÜR-GE laboratuvarı haline geldi. Sipariş vermede tercihleri biz olduk. Türk firmaları sadece üretim kapasitesi, kalitesi ve gücüyle değil organizasyon becerisi, know how ile büyük avantaj haline geldi. Hedefimiz teknik tekstillerde Almanya'nın performansını, tasarım ve markada da İtalya'nın performansını yakalamak.''

Bunun için eğitimin önemini vurgulayan Orakçıoğlu, şu anda Milli Eğitim Bakanlığına bağlı tekstil ve hazır giyim bölümlerinde 50 bin 497 öğrencinin, Yükseköğretim Kuruluna bağlı 25 bin 801 öğrencinin eğitim aldığını bildirdi.

Orakçıoğlu, İTKİB Genç Moda Tasarımcıları Yarışması'nın, dünyada 16 yıldır kesintisiz devam eden tek yarışma olduğuna işaret ederken, ''Bu, tasarımcıların fışkırdığı bir organizasyon haline geldi'' diye konuştu.

''SİPARİŞLER TÜRKİYE'YE KAYIYOR''

Orakçıoğlu, büyük Avrupalı alıcıların artık Çin'i tercih etmediğini belirterek, şunları söyledi:

''Bu bir dönemdi, o dönemde birçok alıcı Çin'i çok cazip üretim alanı olarak gördü, ama burada hayal kırıklığı yaşadı. Çin'den çok yüksek adetli ürünü 3 haftada alamazsınız, koleksiyon yapamazsınız. Türk hazır giyim sektörü ise şu anda alıcıların koleksiyon ve model tasarımı anlamında AR-GE laboratuvarı haline geldi. Lojistik destek sağlıyoruz. Uluslararası büyük markaların, çekim merkezi ve tercihleri biz olduk. Siparişlerini Türkiye'ye kaydırıyorlar, büyük ilgi devam ediyor. Şu anda Türkiye'nin rakibi Çin değil. Kulvarımız aynı değil. Bizim rakibimiz Orta Avrupa, İtalya, Akdeniz ve komşu ülkelerdeki üretim alanları. Bunlar her şeyin en iyisini yapmak için performans gösteriyor. Hiçbirisi tekstil ve hazır giyim üretimi ve ihracatından çıkmıyor. İtalya'nın tekstil ve hazır giyim ihracatı 45 milyar dolar. Dünya moda endüstrisine hakimler.''

''ÖNÜMÜZDEKİ EN BÜYÜK ENGEL AŞIRI DEĞERLİ YTL''

Türk hazır giyim sektörü olarak zorlandıkları tek şeyin ekonomi politikaları olduğunu belirten Orakçıoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Bunların hepsini yaparken çok zor bir dönem var; ekonomi politikaları hiçbir dönemde bizi bu kadar zorlamamıştı. Uygulanan ekonomi politikaları nedeniyle şu anda döviz kuru ve aşırı değerli YTL önümüzde bariyer gibi. Türk hazır giyim ve tekstil sektörü olarak yaptığımız şeyler tüm dünyanın dikkatini çekiyor ve dünyanın lider, büyük oyuncularından birisi olduğumuzu artık herkes kabul ediyor. Ama, buradaki en büyük sorumuz ne Uzakdoğu, ne Çin. Önümüzdeki en büyük engel aşırı değerli YTL. Uygulanan kur politikası istikrarlı değil işimizi son derece zorlaştırıyor.''

Türk hazır giyim ve tekstil sektörünün üstüne düşen ''ev ödevini'' çok iyi yaptığını ifade eden Orakçıoğlu, sektör ile dost ve üretimi destekleyen bir ekonomi politikası istedi. Orakçıoğlu, ''Sektör en zor döneminde bunu yaptıysa, üretimi destekleyen bir politika olursa, potansiyeli ile çığır açar'' diye konuştu.

''TÜRK HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN BAŞARISI KISKANDIRIYOR''

TİM Başkanvekili Orakçıoğlu, bu yılın beş ayında hazır giyim sektörünün 6.2 milyar dolar ve tekstil sektörünün 2.6 milyar dolar ihracat yaptığını anımsatırken, 2007 yılı sonu ihracat hedeflerinin 21-22 milyar dolar olduğunu söyledi. Türk hazır giyim sektörünün dünya ihracatında Çin ve İtalya'dan sonra 3. ve tekstil sektöründe 6. sırada geldiğine işaret eden Orakçıoğlu, ihracatta üst sıraya çıkmayı hedeflediklerini belirtti. Süleyman Orakçıoğlu, ''Bugün birçok uluslararası organizasyonlara ev sahipliği yapıyoruz. Dünya moda basını ve sektörün karar vericileri (sizdeki gelişmeyi kıskanıyoruz, tüm dünyanın dikkatini çekiyorsunuz, çok iyi gidiyorsunuz, bu enerjinizi iyi kullanın) diyor. Bariyeri aşarsak (aşırı değerli YTL), ihracatta İtalya'yı geçebiliriz'' diye konuştu.

AA

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Magazin Haberleri