Acıbadem Bursa Hastanesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Uzmanı Psikolog Şebnem Çoban , 1-3 yaş evresinin bebeklik ve çocukluk arasında bir köprü gibi olduğunu belirterek şöyle konuştu: “ Şüphesiz bu dönem hızlı değişimleriyle birlikte gelişimin bütün dönemleri içinde en ilginç olanıdır. Çocuklarımız her gün öğrendikleri yeni bilgilerle bizleri etkileyebilir, eğlendirebilir, ancak hareket gelişimine bağlı olarak yorabilirler de.”
Aileleri Neler Bekliyor?
Çoban, çocukların artık, kendi başına yemek yemek, giyinmek, soyunmak isteyebileceklerini belirterek en son noktada da tuvalet eğitimi için hazır hale geleceklerinin altını çizdi. Çoban: “ Tuvalet eğitimi bu dönemde başarılması gereken en zor görevlerinden biridir. Çocuk için uygun olmayan bir zamanda ve biçimde başlatılan ve sürdürülen tuvalet eğitimi çocuklarımızın gelişiminde uygun olmayan sonuçlar doğurabilir; tuvalete gitmeyi reddedebilirler, inatlaşma başlayabilirler ” dedi.
Sınırları Belirleyin
Acıbadem Kadıköy Hastanesi Uzman Pedagog Ayşegül Salgın ise, çocuğun ilgisini arttıracak uyarıcıların uygun şekilde ve çeşitlilikte sunulmasının öğrenme için çok gerekli olduğunu vurguladı. Salgın şöyle konuştu: “ Bağımsızlaşmaya çalışan çocuk bu dönemde özellikle 2 yaşa yaklaştıkça hırçınlaşmaya başlar. Bu negatif dönemde aslında çocuğun gereksinimi, sınırların uygun şekilde belirlenmesidir. Ağlamasın diye her istedikleri hemen yapılan çocuklar giderek daha hırçın, daha çok ağlayan çocuklara dönüşürler. Tutarlı, net anne baba tavırları bu dönemdeki çocuğun huzursuzluğunu gidermeye yardımcı olur. Çocuk ancak sınırlarını öğrendiği zaman rahatlar ve kendini güven içinde hissedebilir.”
Bunlara dikkat edin!
Çocukların ailelerinin aynası olduğunu savunan Şebnem Çoban anne babaların çocukların gelişimi desteklerken neleri dikkatte almaları gerektiğini şöyle açıkladı;
-Bu yaş döneminde dil gelişimi oldukça hızlandığından çocuğumuz yeni yeni kelimeler kullanmakta, ancak doğru telaffuz etmekte zorlanabilmektedir. Günlük yaşam içinde karşılaşılan her şey hakkında konuşarak, birlikte resimlere bakarak (kitap, gazete, dergi vb.), resimler hakkında konuşarak çocuğumuzun dil gelişimini destekleyebiliriz. Bununla birlikte, kelimeleri yanlış söylediğinde “Hayır, öyle söylenmez” demek yerine sadece doğru söylemini aktarabilirsiniz. Böylelikle çocuğumuz “yanlış” konuştuğunu düşünmeyecek, tersine, onu “doğru”sunu söylemek konusunda cesaretlendirmiş olacağız.
-Parmak oyunları, kuklalar, oyun hamurları bu yaş döneminde çocukların ilgisini çekebilecek ve gelişimlerini destekleyebilecek oyunlardır.
-Giyinme - soyunma, yemek yeme becerilerini desteklemek için çocuğunuza fırsatlar sunmak, ona örnek olmak gelişimini hızlandıracaktır.”
Bu sürenin çocukların ilerideki disiplinleri açsından çok önemli olduğunu vurgulayan Çoban, kural koymak için neler yapılması gerektiğine dair küçük ipuçları da verdi; “
-Gerektiğinde esnek olmak
-Kararlı ve tutarlı olmak
-Fiziksel veya her türlü ceza yerine ödülü geri çekmeyi kullanmak (sevdiği bir etkinlikten veya bir eşyadan mahrum etmek gibi)
-Seçenekler sunmak
-Evi daha güvenli hale getirmek (böylelikle daha az “yapma, dokunma, elleme” denilebilir)
-Emir cümleleriyle konuşmamak
-Çocuğun yaptığı işi aniden kesmek yerine isteğinizi söyledikten sonra ona zaman tanımak.
(mynet)