Bina yönetimi artık profesyonellere emanet. Bina yönetimini kat maliklerinin sorumlu olduğu her şeyi ve her türlü detayı fazlasıyla bir avukat, vekil sıfatıyla her şeyden sorumlu hale gelmek demek. Çatının yapımı ve revizyonundan tutun, dış cephesi, izolasyonu, varsa havuzu, su deposu, deponun temizliği, hijyeni, tahlil laboratuvar sonuçlarının verilmesi, suyun kullanılabilir ve içilebilir olup olmadığının kanıtlanması, apartman görevlisinin maaşı, sigortası, kıdem tazminatı ile ilgili fon oluşturulması gibi her türlü detay tamamen profesyonellere ait oluyor.
“YILLARIN BİRİKİMİ YENİ MALİKTEN ALINMAMALI”
Bina yönetimi ile ilgili Nişantaşı’nda dededen toruna geçen şirketin yeni nesil temsilcisi olan Gaye Barışkan ile bina yönetimi üzerine görüşlerini aldık.
Barışkan; “Bina yönetimi denildiğinde, kapıcının işlerini takip etmek, binanın aidatı, ısınması ile ilgilenen kapsamlı bir iş akla geliyordu. Bu yanlış düşünce 5–6 yıl öncesine kadar vardı. Ama 5 senedir, genellikle burada bu düşüncenin yanlış olduğunu kendi kendine ispatladı.
Kıdem tazminatı, en büyük sıkıntılarımızdan biridir. Hiçbir zaman bununla ilgili fon toplanmamış. Bizim en büyük farkımızda bu. Kıdem tazminatı ile ilgili para toplayıp, bankada fon oluşturmazsanız ola ki biri dairesini sattı yerine yeni gelen kat maliki taşınalı 2 ay bile olmuş olsa, kıdem tazminatının tamamını ödemekle mükellef ve bu çok büyük bir haksızlık oluyor.
EMEKLİLER ARTIK YÖNETİMDE
Profesyonel yönetimlere itiraz olmuyor. Artık emeklilerin yöneticilik yapma devri geçmişte kaldı. Yine yönetim kuruluna dahil ediyoruz. Bizden desteklerini esirgemesinler ama bu daha profesyonel ve ciddi takip gerektiren bir iş. En büyük sıkıntılardan biri ekstra bir külfet gelir mi düşüncesiydi. Baktılar ki teşbihte hata olmaz, bina içinde birinin yöneticilik yapması nedeniyle astarı yüzünden pahalı gelebilecek birçok sorunla karşılaşılabiliyor. Ama artık arkamıza yaslanalım, kendi huzurumuzda olalım, profesyonel biri bu binanın yönetimini yapsın zihniyeti hemen hemen iyice yaygınlaştı.
BİZ ASLA EMLAKÇILIK YAPMIYORUZ
Bizim her seferinde altını en koyu kalemle çizdiğimiz konu da bu. Biz 28 senedir sadece bu işi yapıyoruz ve diyoruz ki herkes ancak tek iş yaparsa o işte başarılı olabilir. Konut yönetiyorsanız, avm, apartman, site, rezidans yönetimindeyseniz, sizin emlak, sigorta, inşaat işi ile ilgilenmeniz, doğru olmadığı gibi etikte değil. Biz sadece konut yönetimi yapıyoruz ve bununla ilgili de çok ciddi bir kadro oluşturduk. Avukat, mali müşavir, muhasebecimiz, bu işleri yönetecek teknik elemanlarımız gibi. Birinin evine girerken galoşunu giymeden, müsaadesini istemeden, yaka kartını göstererek nereden geldiğini söylemeyen eleman çalıştırmıyoruz. Kadromuz işi bilerek, sağlam ve kaygılı bir şekilde işi yaptığı için de oturmuş bir düzenimiz var. Şu ana kadar bununla ilgili hiçbir sorun yaşamadık.
HESAPLARIMIZ GAYET ŞEFFAF
Kat mülkiyeti kanunu gereği, apartman hesaplarının senede bir kere denetici sıfatında ki kat malikine, sonrasında da malikler kuruluna izahı gerekiyor.
Örneğin, dış cephe ile ilgili binanın dışarıdan su alma gibi durumu varsa, bunun yapılması yüzde yüz gereklidir. Bununla ilgili tekliflerimizi alırız. Sizde alın deriz. Bu işin yapılması için ağırlığımızı koyarız.
YÖNETİM İÇİN FİKS FİYAT OLMAZ
Mantar gibi türeyen yönetim firmaları tarafından paket programlar sunuluyor. Bunun bir fiks fiyatı olamaz. Binaya girersiniz, çatısına, bacasına, görevlisine bakarsınız, sıcak su kullanılır mı, binada yaşayan müşteri portföyü nasıldır, binanı yeri ve lokasyonu nedir? Ciddi bir fizibilite yaparak ona göre fiyat verirsiniz. Binanın 8 tane icra davası vardır, bıkmışlardır ve onun için yönetici arıyorlardır. Bunları takip edeceğiniz binayla, hiçbir ihtiyacı olmayan 6 dairelik binaya vereceğiniz fiyat aynı olamaz. Güvenin kırılma noktalarının en başında bu gelir. Son derece hatalı ve yanlış rakamlar veriyorlar. Doktora gittiğinizde, kapıdan girmeden kaça bakarsın bana denilir mi? Neye göre ihtiyaç varsa, fiyat öyle çıkar.
Daire başına 50 ile 100 arası değişen ücretler vardır. Ekstra bir durum varsa, fiyatlar azalır ya da artar. Binanın ihtiyaçlarına göre çok farklı hale gelir.
Site olduğu zaman, daha farklı bir ekiple koordine oluyorsunuz. Mutlaka bizim arkadaşlardan birinin sitede gözümüz kulağımız olması gerekiyor. Havuza girerken birinin suratı ekşiyor mu, köpeğini gezdiren kişi temizliğini yapıyor mu, ihtiyaçları belirliyor mu bakması lazım.
Yönetici seçerlerken fiyat odaklı çalışmasınlar. Verdiğimiz fiyatları 20–25 liraya çekerek yapan insanlar var. Şu anda acısını çekiyorlar. Alışverişleri, et aldıkları yeri, çocuklarını gönderdikleri okullara kadar hesap ederek, neden bu fiyatlarla yöneticilik yapıldığını sadece düşünmeleri yeterli. Bu iş için işletme defteri tutuluyorsa, belgeler arşivleniyorsa, yönetici 7 gün 24 saat gerçekten çalışıyorsa, bu iş ekip olduğu için bile 25 lirayla yürümez. Çünkü buradan maaş alan insanlar var. Mutlaka altında başka şeyler vardır”