EĞİTİMDE YAPILANMA GEREKİYOR
Volkan Polat – Çağdaş Öğretim Dershanesi
8 yıllık eğitim sisteminin olumsuzluklarının olduğunu düşündüğüm için eğitimde yapılanmanın gerekliliğinden yanayım. Okullarda özellikle kalabalık olan sınıflarda çok yetenekli, mesleki yönlendirmeye ihtiyaç duyan, fakat fark edilemeyen çocuklarımız var. Bu nedenle bazı çocuklarımız kabiliyet ve kapasitesine göre yönlendirilmelidir. her anne baba çocuklarının iyi mesleklere sahip olmasını istiyor. yalnız bu ülkenin ara elamana da ihtiyacı var. Bu noktada öğretmenlere önemli görev düşüyor. Altyapımız ne kadar yetersiz olsa da öğretmenlerimiz çocukları sürekli takip ederek onları yetenekleri, ilgileri doğrultusunda yönlendirilmeli.
Sınavlar kaldırılamaz
Öğrenciler okullara seçilirken mutlaka bir eleme sistemi olmalıdır. Sınava farklı sistemler, farklı isimler bulunur fakat kaldırılamaz. 100 binlerce öğrencinin mezun olduğu ve sadece 200-250 kişilik kontenjanların olduğu okulların mutlaka bir eleme sistemi kullanması gerekir. Gelişen ülkemizde eğitim sistemi değişir, yenilenir bunlar sakıncalı değildir. fakat burada önemli olan tarafsız insanların bir araya gelip ‘eğitim bizim en önemli meselemiz’ diyerek ön yargılardan uzaklaşarak masanın başına oturmalarıdır. 70 milyon Türkiye’den bahsediyorsak herkesin hesaba katılması, göz önünde bulundurulması gerekir.
EĞİTİM KONUSUNDA DİKKATLİ KARARLAR ALINMALI
Yücel Şahin – Öğrenci Yetiştirme Merkezi
Eğitimin 13 yıl kesintisiz olarak yapılması, öğrencinin anaokulundan başlayarak kesintisiz olarak eğitimini tamamlamasından yanayım. Eğitimin değişken bir yapısının olduğunu ve toplum ihtiyaçlarına göre değiştiğini, bu değişikliğe ayak uydurulmaya çalışılırken mutlaka uzman kişiler uzun bir süreçte tartılması gerektiğini düşünüyorum. Çünkü devletin iki konuda karar alırken çok dikkat etmesi gerekir. Bunlardan biri sağlık diğeri eğitim. Bugün eğitimde alınan kararlar ülkenin geleceğini planlar. Mesleki yönlendirme konusuna baktığımızda ise, bu yönlendirmenin çok ciddi bir biçimde yapılması gerektiğini hatta rehber öğretmenlerin özellikle bu konu üzerine eğitim alıp seminerlere katılması gerektiğini düşünüyorum. Eğer çocuğun çok ciddi bir eğilimi, yeteneği ve isteği varsa mesleki eğitime yönlendirilebilir. Bunun içinde özellikle öğretmenleri tarafından takip edilmelidir. Bu anlamda imam hatiplerin de istek ve ihtiyaç doğrultusunda açılabileceği kanaatindeyim.
Dershaneler ihtiyaçtan doğan kurumlardır
Bu sistemde diğer bir konu sınavların, dershanelerin kalkma ihtimali. Ben özellikle sınavların kaldırılabilmesine ihtimal vermiyorum. Mutlaka bir ‘en’ seçilmeli, bir seçim yapılmalıdır. Eğer Türkiye’de bütün üniversiteler ODTÜ, Boğaziçi seviyesine çıkarılırsa o zaman sınav kendiliğinden kalkar ve hatta dershanelere de ihtiyaç kalmaz. Fakat Şişli’de ki 4 okulu ele aldığımızda bile çok büyük farklılıklar, eşitsizlikler olduğunu görüyoruz. Dershaneler devletin kanunla açtırdığı kurumlar değildir. İhtiyaç olduğu için doğan kurumlardır.
OKULA BAŞLAMA YAŞI ERKENE ALINMAMALI
B. Arda Akpınar – Nişantaşı Dershanesi Kurucusu
Yeni eğitim sistemimizin en önemli kısmının, okula başlama yaşının bir yaş erkene alınması olarak görüyorum. Çocuklar o yaşta okul mantığı, okul prosedürü içine girmemelidir. Bunun dışında yeni modelin çok büyük farklılıklar getireceğini ve sakıncalı olacağı kanaatinde değilim. Eğitim Türkiye’de üzerinde çok fazla konuşulan bir sektördür. Sürekli gelişmektedir ve daha iyiye doğru gitmektedir. Tabi bunun zorlamalarla, yasalarla ya da dayatmalar ile olamayacağını düşünüyorum. Yapılan yeniliklerin, hükümetin eğitimi iyiye doğru götürmek için yaptığı çabalar olarak görüyorum.
Eleme sistemi mutlaka olmalı
Sınavların kaldırılmasının mümkün olmadığını, neredeyse tüm dünyada olan eleme sistemlerinin Türkiye'de de olmak zorundadır. Amerika'da herkesi Harvard Üniversitesi’ne sokamadıkları gibi, bizde herkesi Boğaziçi Üniversitesi’ne sokamayız. Dershanelerin kaldırılmasıyla ilgili açıklamalar hızlı yapılmış olması dolayısıyla tam anlaşılamamıştır. Yanlış anlaşıldığı kanaatindeyim. Eğitim sistemi ne kadar iyiye giderse dershaneler içindeki öğrenci de o derece azalacaktır. Bu doğal bir süreçtir. Okullar mükemmelleştikçe bizler de dershanelerle değil de okul açarak ihtiyacı karşılamaya yöneliriz.
EĞİTİMLE BERABER İŞ ALANLARI YARATILMALI
Nejdet Özçiftçi - Final Dergisi Dershanesi
4+4+4 eğitim sisteminin getireceği meslek okullarına yönlendirme konusunda, ülkemizde mezun olan öğrencilerin iş alanlarının yetersiz olduğu bir gerçektir. eğer yeni iş alanları yaratamıyorsanız meslek okullarına yönlendirmenin anlamı olmayacaktır. Nitekim eğitim sistemimizde, staj meselelerinde bile çözüme ulaşılamamıştır. Yönlendirme konusunda da yetersiz kalınacaktır diye düşünüyorum. Siz eğitimini tam anlamıyla gerçekleştiremediğiniz bir neslin öğretimin de ne ölçüde başarıya ulaşabilirsiniz?
Sağlıksız eğitim ortamı getirilecek
Okula başlama yaşının bir yaş erkene alınması, sağlıksız bir eğitim ortamı getirecektir. Bu durumun pedagoglarla, çocuk gelişim ve eğitim uzmanlarıyla konuşulması gerekmektedir. Çocuğun henüz oyun becerileri, hayal dünyası gelişmeden bir şeyler öğretmeye başlıyorsunuz. Önce o çocuğun bazı konularda eğitilmesi lazım. Bu durumun sağlıklı olmadığını eğitim bilimciler mutlaka söyleyecektir.
Sınavların ya da dershanelerin kaldırılması konusunda da, öğrenciler okullara nasıl bir kriterle alınacak sorusuna cevap aramamız gerekir. İnsanların vicdanlarına hitap ederek eğitimi gerçekleştiremezsiniz. Bu yüzden benim kanaatim sınav olmak zorundadır. Şu anki duruma baktığımız zaman Türkiye'de dershanecilik son derece önemli bir öğretim görevi yapmaktadır ve Türkiye'de dershaneye gidenlerin oranı yüzde 8'dir.