“Eksik Değil Farklı” projesi, 40 engelli bireyin, verilen bir dizi eğitimin sonunda ofis elemanı olarak istihdam edilebilmesini amaçlıyor. Verilen eğitimler, işe yerleştirilecek kişilerin, ofis elemanı olmaları durumunda hiçbir eksiklerinin olmamasını sağlamak üzere titizlikle hazırlandı. Proje, engellilerin kendilerine yasalarca tanınan haklara rağmen istihdam süreçlerinde karşılaştıkları fiili kısıt ve engelleri aşmalarına destek sağlayacak. Eğitimlerini başarıyla tamamlayan ve başarı sertifikası almaya hak kazanan katılımcıların en az %60’ının istihdam edilmesi amaçlanıyor.
Proje dersleri Beşiktaş Belediyesi’nin salonlarında gerçekleştirildi. Katılımcılar sabah saat 10.00’dan yemek arası ve çay molalarıyla akşamüzeri 16.00’a dek süren derslerde çeşitli alanlarda eğitim aldılar. Derslerin içerikleri, katılımcıların daha sonra istihdam edilecekleri şirketler için gerekli olan teknik becerileri kazanmalarına yönelik olarak hazırlandı. Günümüzde iş yaşamında yaygın bir kullanım alanı olan bilgisayar teknolojisinde temel becerilerin kazanılması dönük olarak şu başlıklarda eğitimler verildi: Bilgisayar Destekli İş Hesaplamaları, Bilgisayar Destekli İş Yazışmaları, Bilgisayar Destekli Sunum. Uygulama esnasında katılımcılara bütün ofis programları ayrıntılı olarak anlatılırken, aynı zamanda bilgisayarla birlikte kullanılan yazıcı ve scanner gibi yardımcı ofis araçları da tanıtıldı. 5S Dosyalama Sistemi, Büro Yönetimi, Temel Ekonomi, Satış ve Müşteri İlişkileri, Verimlilik ve Kalite, ISO 9001:2000 gibi büro elemanı eğitiminde temel dersler olarak kabul edilen başlıkların yanı sıra, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, İş Hukuku eğitimleri verildi.
Eğitimler, katılımcıların teknik becerilerini olduğu kadar, birlikte çalıştıkları kişilerle uyumlu bir iş süreci içinde olmalarını sağlayacak olan sosyalleşme kapasitelerini de artıracak şekilde planlandı. Zira bir işe girebilmek ve o işte çalışmaya devam edebilmek için gerekli teknik ve kültürel altyapıya sahip olmak kadar, sosyal ilişkiler kurma ve sürdürmede başarılı olmak da önemlidir. Bu nedenle İnsan İlişkileri ve İş, İletişim ve İnsan İlişkileri, Telefonda İletişim, Problem Çözme Teknikleri, Etkili Takım Çalışması, Kurum Kültürü başlıklarında dersler verildi. Kırk bir iş günü süren eğitimlerin sonunda yapılan sınavda, katılımcıların gösterdiği başarıya göre kendilerine sertifikaları dağıtıldı.
Eğitimciler, eğitimlerden maksimum verim almak üzere anlattıkları konuları mümkün olduğunca yaratıcı hale getirmeye ve interaktif bir öğrenme süreci oluşturmaya özen gösterdiler. Katılımcıların hiç bilmedikleri başlıklarda bile beyin fırtınası yaparak düşünsel olarak aktif olmaları sağlanmaya çalışıldı. Gerçekleştirilen atölye çalışmalarında bütün katılımcılar eşit olarak fikrini söylemeye yönlendirilirken, katıldıkları sosyal ortamlarda kendi fikirlerine güvenmelerinin ve kendilerini ifade edebilmelerinin yolu açılmaya çalışıldı.
Takım Çalışması ve Kurum Kültürü başlıklarında verilen eğitimlerde katılımcıların her biri kendi takımlarını kurarak kendi içlerinde görevlendirmelere gittiler ve sanal bir şirket yaratarak bunların departmanlarını oluşturdular. Temel Ekonomi dersinde öğrendikleri bilgilerle ekonomi konularının gündelik hayattaki karşılığı tartışıldı. Yine İletişim ve İnsan İlişkileri dersinde, derse gönüllü olarak katılan bir uzmanla birlikte bütün katılımcılara tek tek iş görüşmesi simülasyonu uygulandı. Simülasyonun ardından, daha önce oldukça heyecanlı ve gerilimli oldukları söylenebilecek kursiyerlerin, eğitimlere daha rahat katıldıkları ve genel olarak kendilerini daha iyi ifade edebildikleri gözlendi.
Katılımcılar bir ders sırasında düşüncelerini ifade ederlerken…
Proje kapsamında düzenlenen kursun katılımcılarının engel türleri ve oranları çok fazla farklılık göstermekteydi. Epilepsiden, görme kaybına, nörolojik rahatsızlıktan, kalp hastalığına ve ortopedik engelliliğe kadar farklı engelli grupları proje uygulama süresi boyunca çeşitli başlıklarda eğitim aldıkları gibi bir araya gelerek birbirlerine sorunlarını aktarma ve sosyalleşme imkânı da bulmuş oldular.