İstanbul Büyükşehir Belediyesi, trafiği rahatlatması planlanan metrobüsü devreye soktu ama E-5'te polis, itfaiye ve ambulansların kullandığı emniyet şeridini iptal etti. Ayrıca, en ufak bir kazada araçları kenara çekecek yer olmadığı için trafik daha da tıkanacak
Topkapı-Avcılar güzergâhında yapılan metrobüs yolu, transit yolu daraltmasının yanında başka bir sıkıntıyı da beraberinde getirdi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, E-5 karayolunda acil durumlarda polis, itfaiye ve ambulansların kullandığı emniyet şeridini yapmadı.
Bu yüzden Topkapı-Avcılar güzergâhında herhangi bir yangın, asayişi tehdit eden bir durum veya ambulans müdahalesini gerektiren acil bir sağlık sorunu olduğunda, ilgili birimler transit yolda tıkanık trafikte ilerlemeye çalışacak. Ayrıca, transit yolda meydana gelen herhangi bir kazada araçların kenara çekilebilmesi için bir yer olmadığından trafiğin tıkanması kaçınılmaz oluyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, emniyet şeridi olmadığı için polisin acil durumlarda metrobüs yolunu kullanma talebini de kabul etmedi.
Dehşete kapılıyoruz
E-5 karayolunda emniyet şeridinin olmamasına ambulans şirketleri tepki gösterdi. S.O.S Ambulans Şirketi Operasyon Sorumlusu Dr. Suray Alışkan, emniyet şeridi bulunduğu dönemde bile büyük sorunlar yaşadıklarını belirterek, "Özellikle yoğun saatlerde E-5'i kullanmak zorunda kaldığımızda dehşete kapılıyoruz" diye konuştu.
Alışkan, yanyolların yapılmasıyla ilçe merkezlerine girişleri otobüs duraklarının engellediğini belirterek, "Olay yerine ortalama ulaşma süremiz 15 dakikanın altında, fakat E -5 söz konusu olduğunda bu süre artıyor" dedi.
Polise de izin yok
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, metrobüs hattına korsan girişleri önlemek için, hattın üç noktasına kamera konulacağını açıkladı. Belediye ilk etapta, hattın giriş ve çıkışlarına engeller koyacak. Ayrıca, hattın giriş ve çıkışlarına "Toplu taşıma araçları dışında girilmez" levhası konulacak. Emniyet Müdürlüğü ile işbirliği yapılarak metrobüs hattında motosikletli ekiplerin görevlendirilmesi planlanıyor. Metrobüs hattına giren araçların sürücülerine ceza kesilip araçların bağlanacağı belirtildi. Hatta giren sürücülere, ceza tutanağıyla birlikte ihlal sırasında çekilen fotoğraf da gönderilecek.
Bu sorunu düşündük
İBB Basın Danışmanlığı, ortasından metrobüs hattı geçen E-5 güzergâhında emniyet şeritlerinin olmamasını şöyle açıkladı:
"Kurum olarak bu sorun da düşünüldü ve bazı yeni uygulamalar devreye sokuldu. Öncelikli olarak metrobüs yolu yüzde 50 oranında genişletilmiştir. Metrobüs, transit ve yan yol olarak üç bölüme ayrılmıştır. Bunlardan birinde olası bir kaza veya arıza nedeniyle tıkanıklık yaşandığında hemen harekete geçilecek ve yoğunluk kaydırılmasına gidilecek. Bu konuda bariyerlerde bazı hazırlıklar yapıldı. Sorun halinde bunlar kaldırılacak ve diğer yola geçiş sağlanacak."
Karayolları yetkilileri ise otoyollar haricinde emniyet şeridi uygulamasına yönelik Türkiye'de ve Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde bir zorunluluk olmadığını açıkladı.
Emniyet şeridi yetmez, denetim de şart
Fahri Trafik Müfettişleri Derneği İstanbul Şube Başkanı Sami Güleçyüz'de E-5'te emniyet şeridi bulunmasının zorunlu olduğunu belirtti. İstimlak ve yol genişletme çalışmalarının yapılması gerektiğini kaydeden Güleçyüz, "Eski Ulaşım Daire Başkanı Rafet Bozdoğan emniyet şeritlerinin yapılacağını söylemişti. Emniyet şeritlerini tek başına yapmak sorunları çözmüyor. Sıkı denetim de şart" dedi.
İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe de İstanbul trafiği açısından emniyet şeridi konulmamasının doğru olmadığını söyleyerek, "İstanbul'da hem ciddi bir kuralsızlık olduğu için hem de trafikteki araçların kullanması açısından sürekli problem yaşandığı için emniyet şeritlerinin mutlaka bırakılması gerekirdi" diye konuştu.
MİLLİYET