Öztürk, İETT Genel Müdürlüğünde düzenlediği basın toplantısında, metrobüs sisteminde kullanılacak araçlarla ilgili eleştirileri yanıtlayarak, araçların teknik özellikleri hakkında bilgi verdi.
Yapımı süren Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme hattında kullanılmak üzere yurt dışından alınan araçların yanlış isimlendirildiğini dile getiren Öztürk, ''Kimi otobüs, kimi metrobüs diyor. Bu aracın Avrupa'da aldığı araç uygunluk belgesindeki tescilli adı lastik tekerlekli tramvay'' dedi.
Araçlarla ilgili ''Rampa çıkamıyor, motoru ve şanzımanı değiştiriliyor. İETT bunlar için 2 milyon YTL para ödüyor'' gibi iddiaların ortaya atıldığını hatırlatan Öztürk, bu aracın otobüsle mukayese edilemeyeceğini, ancak 24-28 metre uzunluğundaki tramvayla karşılaştırılabileceğini belirtti.
Öztürk, ''2 milyon 842 bin Avro, bir tramvay aracının bedeli. Lastik tekerlekli tramvayın bedeli ise 1 milyon 200 bin Avro. Bu fiyat otobüs için pahalı, ama tramvay aracı olarak ekonomik bir fiyat'' şeklinde konuştu.
-''EN EKONOMİK ARAÇ''-
Mehmet Öztürk, 20 yıl garantisi olan lastik tekerlekli tramvayların, gövde yapısı, hibrit olma özelliği ve teknik özellikleri açısından İETT'nin diğer araçları arasında en ekonomik araç olduğunu kaydetti.
Lastik tekerlekli tramvayların üzerinde 335 beygir gücüne sahip çok güçlü motor bulunduğunu vurgulayan Öztürk, teorik olarak 222 kişi taşıyan bu araçlara deneme seferlerinde 400 kişi bindirildiğini, yokuş ve eğimlerde bir sorun yaşanmadığını kaydetti.
Öztürk, bu araçların dönemeyeceği iddia edilen Cevizlibağ'daki rampanın bir benzerini Edirnekapı Garajında oluşturduklarını ve oradaki test sürüşünün de başarıyla sonuçlandığını anlattı.
Fren sistemi çok güçlü olan bu aracın fren testlerini de mükemmel sonuçla geçtiğini belirten Öztürk, araçların üretildiği ülkede uygunluk belgesi almak için belli bir testten geçirildiğini ifade etti.
Öztürk, bu testi geçtikten sonra Türkiye'ye gönderilen araçların İzmir'de gemiden indirildikten sonra yaklaşık 1,5 hafta süren ve tamamen bilgisayarla yapılan teslimattan önceki son uygunluk çalışmasına tabi tutulduğunu aktardı.
Tüm bunlardan sonra araçların teslim alınarak, teslim tutanağının hazırlandığını ve ondan sonra garanti şartlarının çalışmaya başladığını ifade eden Öztürk, ''Bu araçların motoru veya şanzımanının değiştirilmesi söz konusu olamaz. Eğer böyle bir şey gerekli ise bunu yapacak üretici firmadır. İETT tek kuruş ödemez'' dedi.
Öztürk, 6 aydır birer ikişer getirilen bu araçlarda, teslimattan önceki testten geçirmenin yanı sıra koltuk yeri değiştirme, kapı girişindeki engellerin kaldırılması gibi tamamen işletmeciliğe yönelik bazı değişiklikler yaptıklarını belirtti.
-İETT İÇİN ÜRETİLDİ-
583 adet otobüs ile metrobüs hattında kullanılan ''Capacity''lerin Mercedes-Benz tarafından İETT için üretildiğine dikkati çeken Öztürk, İETT için üretilen her aracın birtakım ilavelerle geliştirilerek mükemmele doğru götürüldüğünü kaydetti.
Öztürk, konuşmasını şöyle sürdürdü:
''Dün akşam gelenle birlikte elimizde 18 adet lastik tekerlekli tramvay var. 2'si önümüzdeki cuma günü burada olacak. Sayı 20'ye tamamlanacak. Ocak ayı başında sefer hazır, hatta çıkabilecek şekilde 20 adet lastik tekerlekli tramvayımız hazır olacak. Yeni yılda her hafta 2 tane gelecek şekilde Mart ayının 20'sine kadar araç sayısını 50'ye çıkarmış olacağız. Bu araçlar, 2009 yılı Şubat ayında açılacak Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme hattıyla birlikte hizmete girecek. Hattımız yeni, aracımız da yeni olsun. Bu araçların tamamını Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme hattında devreye koyacağız.''
Şoförsüz kullanılmak üzere üretilen bu araçların İstanbul'da şoförsüz kullanılmayacağını vurgulayan Öztürk, ''Bu bizim yapımız. İnsanlarımız hatta bir anda kolayca girebiliyor. Fren sistemi ne kadar güçlü olursa olsun, ki bu araçlardaki kadar güçlü sistem hiçbirinde yok, İstanbul'da belli bir toplu taşıma kültürü oluşturmadan bunu yapamayız'' şeklinde konuştu.
Küçükçekmece'de gecen Cumartesi günü odun yüklü bir kamyonetin bariyerlere çarparak devrildiğini ve odunların hattın üstüne yığıldığını anlatan Öztürk, ''Capacity''nin şoförünün paniklememesiyle olayın hasarsız atlatıldığını belirtti.
Öztürk, bu araçların yurt dışından gelmesi gerekli parçalarının 3 aylık stokunun Avcılar'da konteynırlar içinde yapıldığını bildirdi.
-''ARIZA ANINDA TESPİT EDİLEBİLİYOR''-
Bilgisayar teknolojisine sahip bu araçların arızasının anında tespit edilebildiğini söyleyen Öztürk, gövdesi kompozit yapıda ve benzerlerinden 1 ton daha hafif olan araçların, bu özelliğinden dolayı yüzde 10-12 arasında yakıt tasarrufu sağladığını ifade etti.
Hiç çivi kullanılmadığı için hasar gören plakanın değiştirilmesinin çok basit olduğunu dile getiren Öztürk, bu araçların yakıt tasarrufunun en az yüzde 25 olduğunu, ayrıca halk arasında ''yengeç'' denilen yanal yanaşma özelliği de bulunduğunu kaydetti.
Öztürk, 15 Ocak 2009'da Washington'da, İstanbul metrobüs sistemi dolayısıyla mansiyon alacaklarını bildirdi.
Mehmet Öztürk, Beylikdüzü ile Söğütlüçeşme arasında 43 istasyonlu 54 kilometrelik hat açıldığında, bu araçların 2'sini peş peşe çalıştırmayı düşündüklerini söyledi.
Cep telefonlarının bu araçları etkilediği konusunda net bir bilgi olmadığını, ancak yine de cep telefonu kullanımının yasak olduğunu belirten uyarılar asacaklarını vurgulayan Öztürk, ''Ben İETT araçlarına bindiğim zaman cep telefonumu kapatıyorum'' dedi.
Öztürk, araçların Boğaziçi Köprüsü üzerinde trafiğe girecek olmasından dolayı trafikte bir sıkıntı yaşanacağını düşünmediğini, ancak herhangi bir kaza ihtimaline karşı köprünün iki başında acil müdahalede bulunabilecek araç ve çekicilerin hazır tutulacağını söyledi.
Avcılar-Zincirlikuyu hattında 205 araçla günde 545 bin yolcu taşındığını, aylık 7,2 milyon YTL ciro elde edildiğini anlatan Öztürk, bu sayının daha da artmasını beklediklerini kaydetti.
Öztürk, ''100 otomobil kullanıcısından 21'i, 'Artık otomobil kullanmıyorum' diyor. Yaptırdığımız toplu taşıma anketi, Avcılar-Söğütlüçeşme hattı açılıp sorunsuz çalışmaya başladığında bu oranın yüzde 44 olacağını gösteriyor'' diye konuştu.