Tata Grubu Başkanı Ratan Tata'nın 2003'te ortaya attığı Nano, önümüzdeki aylarda Hindistan yollarına çıkıyor.
Tata Başkan Yardımcısı Prakaş M Telang, Nano'nun Avrupa'da piyasaya çıkacağı ilk ülkenin Türkiye olduğunu belirtirken, sonraki aşamada Türkiye'nin Nano ihracat üssü haline gelebileceğini de vurguladı.
Ratan Tata'nın Hint halkını motosikletten kurtarmak amacıyla düşündüğü “halk otomobili” projesi olan ve tüm dünyada büyük yankı uyandıran Nano, 2009'un ilk çeyreğinde Hindistan'da satışa çıkacak.
Evinde röportaj
Türk gazetecileri, rahatsızlığı nedeniyle dinlenmekte olduğu evinde kabul eden ve Ratan Tata'dan sonra grubun en etkin isimlerinden olan Başkan Yardımcısı Prakaş M Telang, yılda 300 bin-500 bin adet arasında üretecekleri Nano'yla ilk etapta Hindistan pazarının taleplerine cevap vereceklerini söyledi.
Telang, “Daha sonra ihraç pazarlarındaki talebe cevap vermeye çalışacağız. Çünkü Afrika ve Doğu Avrupa'dan yoğun ilgi var” dedi. Nano'nun Türkiye'de de ilgi gördüğü yolunda bilgiler aldıklarını kaydeden Telang, “Ancak Türkiye ve Avrupa pazarında, Euro 4 çevre normunda bir motor kullanmamız gerekiyor. Bu da henüz geliştirme aşamasında” ifadesini kullandı.
“Fiyat için çalışıyoruz”
Telang, Türkiye'de Isotlar Grup'la uzun ve başarılı bir ilişki içinde olduklarını hatırlatarak, “Nano ve Avrupa'ya yönelik diğer modeller hazır olduğunda, Türkiye bizim için önemli ihracat üssü olabilir. Nano'yu Avrupa pazarlarına Türkiye'den ihraç edebiliriz. Aynı şey ticari araçlar konusunda da geçerli” dedi.
Geniş kitlelere hitap eden “halk otomobili” sıralamasında Nano'nun dünya otomotiv tarihini değiştiren 4. model olacağını ifade eden Telang, “Ford T otomotiv tarihini değiştiren ilk modeldi. Bunu, VW Beetle (Kaplumbağa) izledi. Rusya'da Stalin'in emriyle üretilen Lada, otomobili geniş kitlelere ulaştırmıştı. Biz de Nano'yla tarihte yeni bir halk otomobili dönemi başlatacağız” diye konuştu.
Tata Türkiye Marka Direktörü Cengiz Tiryakioğlu da, Nano'nun Avrupa'da piyasaya sunulacağı ilk ülkenin Türkiye olacağını belirterek “Avrupa standartlarına göre araçlarda ABS ve çift hava yastığı olması gerekiyor. Nano'da sadece sürücü hava yastığı var. Bu, Türkiye'deki standardı karşılıyor” dedi.
Tiryakioğlu, Hindistan'da en ucuz Nano'nun fiyatının 3 bin doları bulacağını belirtirken, Türkiye'de aracı 8 bin YTL'den başlayan fiyatlarla satmak için çalıştıklarını söyledi.
Dünyada ilk deneyen olduk
Seri üretime hazır şekliyle ilk kez bu yılki Cenevre Fuarı'nda sergilenen Nano'yu, Hindistan'daki Pune fabrikası test pistinde deneyen ilk gazeteciler olduk. Tata yetkilileri, İngilitere ve Almanya dahil birçok ülkeden gazetecinin ziyaret ettiği fabrikada, test önceliğini ısrarlarımız sonucu Türk gazetecilere verdiler.
Batılı gazetecilerin henüz daha yürüyen halini bile pek görmediği Nano'yla test pistinde yaptığımız sürüşte, aracın gücü, içi mekanı ve yol tutuşuyla ilgili fikir sahibi olma imkanı yakaladık.
Uzun boylular için bile hayli geniş diz ve baş mesafesi sunan arka koltukları, geniş görüş açısına sahip sürücü ön camıyla hayli başarılı görünen Nano, şimdilik 2 silindirli 662 cc ve 33 HP'lik motorla yürüyor. Ancak Avrupa'da 55 HP'lik 1.2 lt motorla satılacak.
Ratan Tata ile?Rahmi Koç dostluğu
Tata Motors yetkilileri, görüşmelerimizde 62.5 milyar dolar değeriyle Hindistan'ın en büyük gruplarından Tata'nın Başkanı Ratan Tata ile ilgili bir detayı aktardılar. Yetkililerden, Tata'nın Türkiye'deki en iyi dostunun, Koç Holding Onursal Başkanı Rahmi Koç olduğunu öğrendik. Yetkililerin aktardıklarına göre Tata'yla Rahmi Koç'un dostluklarının temeli, gençliklerinde Amerika'da atılmış.
Elbette Tata ile Koç'un bir ortak yanları daha var ki, o da Fiat. Nitekim Koç Holding, Tofaş çatısı altında Türkiye'de Fiat modellerin üretim ve satışını gerçekleştirirken, Tata da Hindistan'da Fiat markalı araçların üretim ve satışını yürütüyor.