stanbul Büyükşehir Belediyesi, toplu taşım projelerinin en önemli ayağı olan metro çalışmalarını hız kesmeden sürdürüyor. Anadolu yakasının çok yoğun olduğu ve yerleşim yerlerinin dörtte üçünü kapsama alanına alan Kadıköy-Kartal Metro İnşaatı’nda da bu kapsamda kazı çalışmaları aralıksız devam ediyor. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 10 Temmuz Cuma günü Soğanlık İstasyonu tünel birleşmesini gazetecilerle birlikte yapacak.
Metro önce Pendik’e ardından havalimanına uzayacak…
Feriye Lokantası’nda İstanbul’daki başkonsoloslarla bir araya gelen Başkan Kadir Topbaş, toplantının ardından gazetecilere metro ve toplu ulaşım çalışmalarıyla ilgili açıklamalarda bulundu. Şu anda İstanbul’da yerin altında ulaşım adına hummalı bir çalışmanın sürdüğünü belirten Başkan Topbaş, şöyle konuştu;
“Metro çalışmalarımız hızla devam ediyor. Yerin altında olduğu için İstanbullular bunu görmüyor. Özellikle Kadıköy-Kartal hattının kazı çalışması hızlı bir şekilde ilerliyor. Cuma günü Bununla ilgili çalışmayı Cuma günü Soğanlık İstasyonu’nun tünel birleşmesini sizinle birlikte gerçekleştireceğiz. Şehrin nüfusunun artması, yerleşim yerlerinin genişlemesini göz önünde bulundurarak Kadıköy-Kartal Metrosu’nun Pendik Kaynarca’ya kadar uzatılması talimatını verdim. Bu metro hattının Sabiha Gökçen Havaalanı’na kadar uzatılması için proje çalışmaları da devam ediyor. Aynı şekilde Darüşşafaka’ya giden metro hattında da ciddi bir çalışma var. Yakın zamanda burayı da sizlere sunacağız. Yani İstanbul’da bu dönem de ulaşım alanında çok ciddi yatırımlar yapılıyor.”
Entegre metrolar ulaşımda çığır açacak…
Kadıköy-Kartal Metrosu’nda yerin 35-40 metre altında binlerce mühendis ve işçi tünelleri birbirine bağlamak için gece gündüz çalışıyor. Kadıköy-Kartal arasında inşaatı süren metro tünelleri için; 23 şaft (kazı başlama noktası) 60 ayna (tünel birleşme noktası) günde ortalama 100 metre tünel kazılıyor. Yeraltı ve yer üstünde mimar, mühendis ve işçi den oluşan 2 bin 139 kişilik kadro İstanbul metrosunu hayata geçirmek için gece gündüz çalışıyor. Yer üstünde ise, 16 istasyonun 13’ünde imalat çalışmaları tüm hızıyla sürüyor. Aynı anda köstebek olarak bilinen 4 TBM makineleri karşılıklı olarak kazı çalışmalarını sürdürüyor. Bu yıl sonunda kazı çalışmalarının tamamlanması planlanan metro tünellerinin yüzde 44’ü bitti. Kadıköy-Kartal Metro Hattı inşaatının 2010 yılı sonunda tamamlanması hedefleniyor. Bundan sonra elektromekanik işlemleri vagonların sistem entegrasyonu ve sistem emniyet testleri çalışmaları yürütülecek ve hat 2011 yılının ilk yarısında yolcu taşımaya başlayacak.
Yeni teknolojiyle günde 100 metre metro kazısı...
Kartaldan Kaynarcaya 4.5 uzatılacak olan metroya ek olarak 3 istasyon daha yapılacak. Böylece Kadıköy- Kaynarca arası 26.5 km olacak. Sabiha Gökçen Havaalanına uzatılması proje çalışmaları devam ediyor. Metro Ayrılıkçeşmesi İstasyonunda Marmaray ve Banliyö Hattı ile Kozyatağı İstasyonunda Dudullu-Bostancı Metro Hattı ile Kaynarca İstasyonunda Pendik-Sabiha Gökçen – Sultanbeyli Metro Hattı ile entegre olacak.
Toplam Tünel Kazı 61 bin 800 metre olan Kadıköy-Kartal Metrosu toplam tünellerinde, tek yönde 26 bin 685 metre tünel açıldı. Bu rakam toplam tünel kazısının yüzde 44’üne tekabül ediyor. 26 bin 685 metre tünel kazısının 6 bin 845 metresi TBM-Tunnel Boring Machine (Zemin Basıncı Dengeli Tünel Açma Makinesi) kullanılarak, 19 bin 840 metresi ise NATM (Yeni Avusturya Tünel Metodu) ile açıldı. NATM (Yeni Avusturya Tünel Metodu) ile de Kadıköy-Kartal arasında, 60 Ayna’da (noktada) günde 24 saat ortalama 100 metre tünel kazısı yapılıyor. Metro hattı ve Marmaray hizmete girdiğinde, Kaynarca’dan metroyla yola çıkan bir yolcu Ayrılıkçeşmesi’nde Marmara’ya geçerek Halkalıya kadar gidebilecek. İsterse Yenikapı’da inip metro ile Sarıyer Hacıosman’a veya Havalimanına gidebilecek.