Kredi kartı aidatlarını böyle geri alın

İşte bankaların tüketiciden kestiği 'yıllık aidat'ın iadesi için yapılması gerekenler.

Yeni yılın gelmesi ile birlikte Bankalarla tüketici arasında yıllardır süregelen ve bir türlü çözüme kavuşturulamayan kart aidatı tartışması yeniden alevlendi. Kredi kart kullanıcılarına gelen hesap ekstrelerinde “yıllık üyelik ücreti”, “kredi kart aidatı” vb. isimler altında muhtelif miktarlarda yine para talep edilmeye başlandı. Bankadan bankaya farklılık gösteren bu uygulamada kimi banka yıllık ücretini taban rakamdan alırken kimi bankalar en üst sınırdan almaya devam ediyor…

Bankalarla tüketiciyi karşı karşıya getiren bu uygulamada, bankalar kart aidatlarının alınması ile ilgili uygulamanın haklı olduğunu savunuyor. Gerekçeleri ise verdikleri hizmetlerin ve maliyetlerinin bir bedeli olduğunu ortaya sürmeleri… Kullanım süreleri farklılık gösteren 2 yıl 3 yıl vb daha fazla süreli kartlarda her yıl kart yenilenmiyor olmasına rağmen her yıl yıllık aidat veya kart ücreti talep ediliyor…

Bankalar sözleşmelerine ve yasal dayanaklara dayandığını iddia ettikleri bu ücretler konusunda müşterileri bilgilendirirken yeterince açık hukuki açıklamalar yapmamakta birlikte 5 Şubat 2007'de Türkiye Bankalar Birliği'nin yayınladığı kamuoyu duyurusunu müşterilere gönderiyor...

Kredi kartı aidatının alınamayacağını söyleyen o madde

Her yılın aynı döneminde gazetelerde TV'lerde sık sık yer alan haberlere rağmen bu konuda herhangi bir çözüme varılamadığını ifade eden Nazım Kaya 'Bankaların aldığı kredi kartı yıllık aidatları konusunu' Haber 7 'ye değerlendirdi.

Tüketiciler Birliği Merkezi Başkanı Nazım Kaya Bankalar Birliği'nin aidat ile ilgili açıklamasına katılmadığını ifade ediyor.

Nazım Kaya uygulamanın yanlış olduğunu 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 6. maddesine dayandırarak böyle açıklıyor :

“Her ne kadar kredi kart kullanıcısı ile banka arasında imzalanmış sözleşmelerde bu ücretin istenebileceğine dair düzenleme mevcut ise de, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 6. maddesi şu madde yer alıyor…

“Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir.”

Nazım Kaya, yine söz konusu maddeye atıfta bulunarak “Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir” diyor…

Yine kaya aynı maddeye ilişkin açıklamasında “Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engellemez... Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir. “

“Kanun maddesinde bu ifadelerin bankaların kredi kartı sözleşmesi düzenlenirken tüketiciye bilgi verilmeden, ilgili maddeye imzası alınmadan kredi kartı yıllık aidatının alınamayacağına hükmetmiştir” Nazım Kaya, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) 'nun yasal yetkisini kullanmaması, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın tarafsız davranması sonucu tüketici ve bankaların her yıl aynı tartışmayı yaşadığını belirtiyor.

Tüketicinin bankaya itirazı üzerine iptal edilen ücretin, bir sonraki yıl tekrar istenmesi ise kabul edilemez bir durum olarak niteleyen Kaya, 30 TL lik yıllık aidatı iptal etmek için tüketiciyi belli miktarlarda alışverişe zorlayan bankaların bu tutumu sonucu, tüketiciler borçlarını ödeyemez hale geldiğinin de altını çiziyor...

Kredi kartı yıllık aidatları nasıl geri alanabilir?

Kredi kartı yıllık ücreti geri almak için tüketicinin ne yapması gerektiğinin sorduğumuz Nazım Kaya konuyla ilgili örnek başvuru dilekçelerini bizlerle paylaşırken birkaç önemli konuya dikkatimizi çekiyor. Kaya'ya göre tüketicinin kredi kartı yıllık aidatını yapması gerekenler şunlar…

1- Kredi kartı yıllık ücretine itirazlar için zaman aşımı süresi borç ekstrenizin size ulaşma tarihi itibariyle üç aydır.

2- 827 TL'nin altındaki tüketici anlaşmazlıkları için yetkili olan kurum Her il veya ilçede 'Kaymakamlık' binası içerisinde bulunan Hakem Heyetleri'dir. 827 TL ve üstü davalar için Tüketici Mahkemeleri görevlendirilmiştir. Kredi kartı aidatları için başvurulacak yer Hakem Heyetleri'dir

3- Kredi kartı yıllık ücretlerinin iadesi zaman aşımı 3 ay olduğundan geçmiş ödemeleriniz iade edilmemektedir.

4- Kredi kartı yıllık aidatları için kesinti her yıl yapılmaktadır. Bu yüzden her yıl kesilen aidatın iadesi için Hakem Heyetine yalnızca bir kez başvurmak yeterli değildir. Her yıl başvurulması gerekmektedir.

5- Tüketici bankasına giderek sözleşmesini talep edip söz konusu kart yıllık ücretinin alınmamsı değişiklik yapılmasını isteyebilir…

6- Hakem Heyeti'nin tüketici lehine verdikleri kararlarını bankasına götüren müşteriler müşterilere, bankalar tarafından belli miktar para harcamaları karşılığında bu aidatı almamalarını teklif ederlerse bu konuda tüketici yeniden Hakem Heyeti'ne başvurabilir.

BAŞVURUYU NASIL YAPACAKSINIZ?

1- Bankanızın herhangi bir şubesine giderek kredi kartı aidatının iptali için ekteki dilekçeyi 2 adet doldurup üzerinde kayıt numarası aldığınız dilekçenin birini kendiniz muhafaza edin diğerini bankanıza verin…

2- Banka tarafından işleme alınan dilekçenizin size olan nüshası ile aşağıdaki dilekçeyi doldurup Kaymakanlık'larda bulunan Hakem Heyetlerine veriniz…

3- Daha önce alınmış yargı kararlarının bir kopyasını ve 'Yıllık aidatın tebliğ edildiği Kredi Kartı Ekstrenizi' Hakem Heyeti'ne vereceğiniz dilekçenize ekleyiniz…

Ekler

1- 11/09/2008 son ödeme tarihli hesap ekstresi

2- 13 Daire-Yargitay-Karari-Zonguldak

3-13Daire-Yargitay-Karari-Balikesir

4- Sanayi ve tic. Bakanlığı Ticaretin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Genelge No: 2008/5

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Güncel Haberleri

İyi Bir Haber Yazılımı Nasıl Olmalı
Ankara'da İmplant Tedavisi: Eksik Dişlere Kalıcı ve Doğal Çözüm
Denizli’nin En İyi Fizik Tedavi Doktorları ve Fizik Tedavi Hizmetleri
Yükseltilmiş Zeminler: Modern Yapılarda Fonksiyonellik ve Estetik Çözüm
Zor Zamanlarda Okunacak Dualar ve 1 Saatte Geri Getirme Duası