Otomobil satışları patladı

Ekim ayı satış rakamlarıyla adeta yeniden dirildi.

Otomotiv Distrübütörleri Derneği ODD’nin açıkladığı verilere göre Ekim ayında toplam satışlar 2006 yılı Ekim ayına göre yüzde 43 artışla 52.725 adete ulaştı. Rakamlara daha detaylı baktığımızda; 2007 yılı Eylül ayında, geçen yılın ayına göre binek araçlar yüzde 53,4 artışla 32.569 adete ulaşırken hafif ticari araç pazarı da geçen yılın Ekim ayına göre yüzde 29 artarak 20.156 adete yükseldi. Ayrıca otomotiv pazarında bir önceki ay olan Eylül 2007’ye göre binek otomobil satışlarında yüzde17,7, hafif ticari araç satışlarında yüzde 6,5 artış görüldü.

Aslında Eylül ayında ‘Tüketici Güven Endeksi’nin bir önceki aya göre yüzde 1, 16 oranında azalarak 97,11 değerine düşünce Ekim’de satış rakamlarının da düşme olasılığı herkesi korkutuyordu ama günler geçtikçe bunun böyle olmadığını ve önceki aylardan ertelenen talebin de etkisiyle satışların güçlenerek arttığını gözlemledik.

Satışlardaki daralma yüzde 12,6’ya düştü
İlk 10 aydaki satışlara baktığımızda daralmanın hızla ivme kaybettiğini ve özellikle son 5 aydaki satışların geçen yılın aynı dönemini geçmesi sonucu yılın ilk aylarında sektörü korkutan rakamların yerini umutlu bir bekleyişe bıraktığını görüyoruz. Yine ODD’nin rakamlarına göre Türkiye Otomotiv pazarında 2007 yılı Ocak-Ekim binek ve hafif ticari araç toplam pazarı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12,6 daralarak 462.722 adetten 430.523 adete düşmüş görünüyor. Halbuki geçen ay sonunda pazardaki daralma toplamda yüzde 17,1 civarındaydı. Rakamlara daha detaylı baktığımızda ise yine aynı dönemde binek otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde13,6 azalarak 256.077 adete gerilerken hafif ticari araç satışları da geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11,1 azalarak 174.446 adete indi. Oysa Eylül ayı sonunda binek otomobil pazarında daralma yüzde 18,8, hafif ticari araç pazarında da yüzde 14,6 idi.

Lüks araç satışları yüzde 19 arttı
Detaylı bir inceleme yaptığımıza Eylül ayı sonu itibariyle pazarda yapılan binek araç satışlarının yüzde 83’ü vergi oranları daha düşük olan A, B ve C segmentlerinde gerçekleşirken en çok pazar payı da yüzde 44 oranı ve 112.751 satış adeti ile B segmenti oldu. Çok açık bir şekilde tüm markalar motor hacmi düşük ama çok daha güçlü motorlara sahip modellere yöneliyorlar. Çünkü bu şekilde tüketicilerin güçlü motor taleplerini karşılarken aynı zamanda yüksek hacimli motorlara sahip araçlardan alınan vergilerden de kurtulmuş oluyorlar. Pazardaki genel eğilime paralel olarak tüm segmentlerdeki daralmaya rağmen lüks ve daha üstü E ve F segmentlerindeki artış sürüyor. E segmentinde geçen yılın ilk 10 ayına göre yüzde 13 artış kaydedilirken F segmentinde de yüzde
4 artış kaydedilmiş bulunuyor.
Ekim ayı içerisinde satışlara kasa tipi bazında baktığımızda pazarın genelinden farklı olarak spor gövde tipinde yüzde 34, SUV gövde tipinde ise yüzde 11 artış olduğunu görüyoruz. Bunun en büyük sebebi de bu segmentlerin alıcı kitlesinin satın alım kararlarını verirken gelirden bağımsız olarak hareket etmeleri ve daha çok nakit kullanmalarıdır. Geçen aylarda da oldugu gibi, en hızlı düşüşün %39’luk oranla MPV tipi araçlarda olduğunu görüyoruz. En çok tercih edilen gövde tipi yine Sedan araçlar (%53) olurken onu %35’lik pay ile H/B araçların izlediğini gözlemliyoruz.


Binek pazarının yüzde 52’si dizel
Yine yüksek vergilerden dolayı 1600cc altındaki araçlar yüzde 78’lik pazar payı ve 198.628 satış adedi ile ilk sırada yer aldı. Dizel binek araçların toplam satışlar içindeki payı yüzde 49’dan yüzde 52’ye çıkmasına rağmen geçen yılın Ekim ayına göre dizel araç satışlarının yüzde 9 oranında düştüğü de dikkatlerden kaçmadı.
Ekim 2007 sonu toplam 256.077 olan binek araç satışının 132.895 adedini dizel araçlar oluşturuyor. Diğer taraftan otomatik şanzımanlı araç satışları aynı dönemde yüzde 7 artış kaydederken tüm segmentler içindeki payı da yüzden 21’den yüzde 26’ya yükselmiş bulunuyor. Otomatik vitesli araç satışlarındaki artışın önemli sebeplerinden birinin de pazarda dizel-otomatik araç seçeneklerinin artması ve neredeyse bütün markaların otomatik vites keyfi ile yakıt ekonomisini bir arada satın almak isteyen tüketicilerin bu isteklerini karşılama çabasından kaynaklandığını düşünüyoruz.

Ford’un liderliği sürüyor
Ekim ayı satış rakamlarına markalar bazında baktığımızda geçen ay da olduğu gibi Ford’un liderliğinin devam ettiğini görüyoruz. Toplamda 8.358 adet satış gerçekleştiren Ford’u 7.401 adetlik satış ile Renault takip ediyor. Geçen ay ikinci sırada yer alan Fiat ise 7.401 adetlik toplam satışları ile bu ay üçüncü sıraya gerilemiş bulunuyor.
Binek araçlar da ise Renault’un liderliği devam ediyor. 5.879 adetlik binek araç satışı yapan Renault’un en yakın rakibi 3.462 adetlik satışla Fiat. Binek araç satışlarında üçüncü sırada ise 2.894 adetlik satış rakamı ile VW bulunuyor. Hafif ticari araç satışlarında Ford’un açık ara liderliği devam ediyor. 5.552 adetlik satış gerçekleştiren Ford’u 3.654 adetl,k satış rakamı ile Fiat takip ediyor. Hafif ticari araç satışında ise 2.516 adetlik satış rakamı ile VW yer alıyor.

Markalar bazında ilk10 şirket (Ekim 2007)

 

Binek

HafifTicari Araç

Toplam

 

Yerli

İthal

Toplam

Yerli

İthal

Toplam

Yerli

İthal

Toplam

Ford

 

2.836

2.836

5.196

326

5.522

5.196

3.162

8.358

Renault

5.336

543

5.879

 

1.522

1.522

5.336

2.065

7.401

Fiat

2.175

747

3.462

3.273

381

3.654

5.988

1.128

7.116

VW

 

2.894

2.894

 

2.516

2.516

0

5.410

5.410

Hyundai

1.395

943

2.338

264

563

827

1. 659

1.506

3.165

Opel

 

2.398

2.398

 

518

518

0

2.916

2.916

Toyota

430

1.816

2.246

 

258

258

430

2.074

2.504

Honda

1.423

667

2.090

 

 

0

1.423

667

2.090

Peugeot

0

952

952

555

146

701

555

1.098

1.653

Cıtroen

 

739

739

 

527

527

0

1.266

1.266

Toplam satışlar

11.299

21.270

32.569

11.011

9.145

20.156

22.310

30.415

52.725



Faiz oranları düşüyor
Sonuç olarak pazardaki daralmanın her geçen ay daha da azaldığını görüyoruz. İlk dokuz aydaki daralma yüzde 19,1 iken bu ay sonu itibari ile daralma yüzde 12,6’ya gerilemiş oldu. Özellikle yılın son iki ayında satışların daha da artacağını düşünürsek pazarın yılı yüzde 11’in altında bir daralma ile kapatması mümkün görünüyor. Geçen ay Merkez Bankası’nın gecelik faizleri yüzde 16,75’e indirmesi bu ayda 0,25-0,50 puan arasında indirim beklentisi taşıt kredisi faiz oranlarına da yansımış bulunuyor. Şu anda piyasada en düşük taşıt kredisi faiz oranı aylık bazda yüzde1,45’e gerilemiş bulunuyor. Eğer önümüzdeki arlarda da Merkez Bankası kademeli faiz indirimine devam ederse taşıt kredisi faiz oranları da aylık bazda yüzde 1,40’ların altına inebilir. Faiz oranlarındaki indirim ile yıl sonu talebi birleşirse taşıt satışlarında yılı beklentilerimizin de ötesinde çok küçük bir daralma ile kapatabiliriz.

TaşıtKredisi Faiz Oranları (yüzde)


BANKA ADI

12 ay

24 ay

36 ay

48 ay

Akbank

1,45

1,45

1,45

1,45

Anadolu Bank

1,49

1,49

1,49

1,49

Garanti Bankası

1,59

1,59

1,59

1,59

HSBC

1,55

1,50

1,50

1,50

İş Bankası

1,49

1,49

1,49

1,49

Oyak Bank

1,48

1,48

1,48

1,48

TEB

1,50

1,50

1,50

1,50

YKB

1,49

1,49

1,49

1,49

Ziraat Bankası

1,45

1,45

1,45

1,45

*Faiz oranlarını kaskonun aynı bankadanyaptırıldığı varsayımıyla hesaplanmıştır

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Siyaset Haberleri