Marka Koruma Grubu tarafından Hacettepe Üniversitesi’ne hazırlatılan rapora göre Türkiye genelinde “sahte ve kaçak ticaret” hacmi 2001’e göre 4 kat artarak 10 milyar dolara ulaştı. Türkiye’de faaliyet gösteren, 350’ye yakın yerli ve yabancı markayı temsil eden 16 şirketin yer aldığı Marka Koruma Grubu tarafından yaptırılan “Sahte ve Kaçak Ticari Malların Türkiye Ekonomisi Üzerine Etkileri’’ başlıklı rapor, Hacettepe Üniversitesi’nden Doç. Dr. Cahit Güran ve JTI Kurumsal İşler Direktörü Hasan Süel tarafından düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı.
Raporda, OECD’ye göre dünya toplam ticaretinin yüzde 5-7’sini sahteciliğin oluşturduğu, AB’de özellikle son 6 yılda sahtecilikte yıllık ortalama yüzde 100’lük bir artış olduğu ifade ediliyor. Raporda verilen bilgiye göre, 2000 yılında Avrupa Birliği gümrüklerinde kaydedilen sahte, kaçak mal ticaretiyle ilgili olay sayısı 6 bin 253 iken bu rakam 2006’da 6 kat artarak 37 bin 334’e ulaştı. AB gümrüklerinde yakalanan sahte ürünlerde Çin ve Tayland’ın ardından Türkiye üçüncü sırada bulunuyor.
Satışlar sosyete pazarında
Raporda yer alan Tüketici Algılama Anketi’nin sonuçlarına göre tüketicilerin yüzde 41’i malın kalitesine, yüzde 32 fiyatına yüzde 20’si markasına, yüzde 6’sı ise orijinalliğine birinci derecede öncelik veriyor. Tüketicilerin yüzde 31’i sahte ve kaçak malları işportadan, yüzde 22’si semt pazarlarından ve yüzde 16’sı ise sosyete pazarlarından satın aldığını ifade ederken, yine tüketicilerin yüzde 58’i orijinal ürünü pahalı bulduğu için, yüzde 37’si sahte mallara erişim kolay olduğu için yüzde 17’si de sahte ile orijinal arasında fark olmadığını düşündüğünden sahte mala yöneldiğini ifade ediyor.
Akşam