Ellerindeki takvimi yetiştirmek için gece 2’lere kadara çalışıldığını, bakanlığın ışıklarının gece yarılarına kadar açık olduğunu söyleyen Çağlayan, “Bildiğiniz gibi, 29 Ağustos 2007 Çarşamba akşamı Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nı devraldım. Bu süre belki bir kurumu tanımak, sorunları saptamak için yeterli gibi gelebilir. Ancak, açıkçası 27 yıllık sanayici, 20 yıllık meslek odası üyesi, 12 yıllık Sanayi Odası Başkanı olarak, çok iyi tanıdığımı düşündüğüm Bakanlık, benim bile bildiğimden çok daha derin bir yapıya sahip” dedi. Bakan Çağlayan’ın açıklamaları şöyle:
MB İLE İLGİLİ YORUM YOK
- Ben artık faiz indirimleri konusunda hiçbir yorumda bulunmam. Merkez Bankası ile ilgili de yorum yapmak istemiyorum. Çünkü Merkez Bankası’nın bağımsızlığı ile ilgili farklı anlaşılmalara yol açtı. Bu konuda artık konuşmayacağım.
- Bütçe disiplini, mali disiplinle ilgili konular biraz abartılıyor diye düşünüyorum. Bugün Türkiye’de geçmiş dönemlerle kıyaslarsanız, bir seçim ekonomisi de uygulanmadı. O yüzden konunun biraz fazla abartıldığını düşünüyorum.
ÖZEL SEKTÖRÜN BORCU - Özel sektörün döviz borcunu riskli görmüyorum. Burada girdiler önemlidir, eğer girdileriniz de döviz cinsinden ise herhangi bir risk taşımaz. Ben özel sektörde çoğunluğun hesabını buna göre yaptığı düşüncesindeyim.
- Esnaf kesiminde, konut sektöründe bazı durgunluklar var. Kuzey Irak konusunun gündemde olması, ayrıca özellikle konut ve otomotiv sektörü için Merkez Bankası’ndan faiz indirimi konusunda beklentilerin olması, piyasalarda da satın alma kararlarında ertelenmelere neden oluyor.
5 PUANLIK İNDİRİM 2008’DE - Sosyal güvenlik primlerinin 5 puan düşürülmesi hükümet programımızda var. Yüzde 42 ile bu konuda en yüksek orana sahip ülkeyiz. Bu oranların indirilmesi Türkiye’de bir devrim olacat. Nazım Ekren bakanımız bu konuda çalışmaları yapıyor. Zamanlamasını söyleyemem ancak 2008 yılı içinde bu indirimin gerçekleşmesi taahhüdümüzdür. İstihdam üzerindeki yükler azaltılacak, işveren payında 5 puan indirim gerçekleşecek.
YENİ SANAYİ POLİTİKALARI - Bugün Türkiye’de geçmiş dönemlerle kıyaslarsanız, bir seçim ekonomisi de uygulanmadı. Bugün ekonomide geçmiş dönem inşa edilen temel yapının üzerine yeni bir inşaat yapmak üzerine çalışıyoruz. Burada inşaat sistemi farklı olacak. Bu dönemde özel sektörün rekabet gücünün belirginleşeceği bir dönem olacak. İleriye dönük sanayi politikaları gündeme gündeme gelecek.
REKLAM VE PROMOSYON - Medya kuruluşlarını da ilgilendiren promosyon ve reklam konusunda bizim anlayışımız, “ceza kesme” yönünde değil. Biz ne kadar az ceza kesersek sistem o kadar sağlıklı işliyor demektir. Eğer herkes kuralları bilirse ona göre davranır sorun da çıkmaz. Sistemin berraklaştırılması ve tariflerin iyi yapılması lazım.
BÜYÜK MAĞAZALAR YASASI - Büyük mağazalar yasasında, kimseye “rağmen” bir yasa çıkarılması söz konusu değil. Benim önceliğim “uzlaşmanın” sağlanması. Burada marketler konusunda tartışma saatlerden çok bence özellikle ödemeler bunların düzenlenmesi, marketlerin şirketlerle çalışma sistemleri önemli görünüyor. “Değerlendirme etki analizi” yapılmadan bunun Meclis’e gelmesi mümkün değil. Bunlar yapıldıktan sonra bir kanun ancak son şeklini alabilecek.
ONLINE GENEL KURUL OLACAK - Yeni Ticaret Kanunu’nun bir hukuk boyutu var. Bir de, Ticaret Kanunu’nun getirdiği şeffaflık anlayışıyla küçük pay sahibini, şirketlerdeki bilinçli ve sorumlu çoğunluğu ve yapıcı azınlığı korumaktır. Bakanlık olarak şeffaflığa çok önem veriyoruz. Bunun için tüm ilgili yabancı mevzuatı inceliyoruz.
- Kanunla birlikte anonim şirketlerin kamuyu aydınlatacak olan “İnternet Siteleri”ni Bakanlığımız düzenleyecek.
- Yeni Türk Ticaret Kanunu “Bilgi Toplumu Hizmetleri” Bölümünü de içeriyor. Bu kapsamda bakanlığımız anonim şirketler elektronik ortamda “Genel Kurul” yapabilmelerini, yönetim kurulu toplantıları yapmalarını, online oy kullanımını da düzenlerken oyun güvenlik içinde kullanılmasını, kullanılan oyun şirket kayıtlarına güvenli şekilde geçmesini amaçlıyor. Elektronik ortamda yönetim kuru da yapılacak. Bu karar almayı kolaylaştıracak, karar almak sürecini süratlendirecek.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU - Adalet Bakanlığı tarafından çalışmaları yapılan ve Prof. Dr. Ünal Tekinalp tarafından hazırlanan yeni Türk Ticaret Kanunumuz ülkemiz için çok önemli. Yeni Türk Ticaret Kanunu bakanlığımıza, ticaret ve sanayi hayatımız ile piyasaları, ileri ve çağdaş esaslara ve tekniklere göre şekillendirmek ve düzenlemek, yetkisi veriyor. Bu görevimizi çok önemsiyoruz. Biz Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’mızın çok önemsediği düzenlemeleri yaparken bir çeşit “Satış Sonrası Hizmeti” sunacağız.
ENVANTER ÇIKARILIYOR - Sanayi envanteri için bir çalışma başlatıldı. Böylece sanayi stratejileri ve teşvik politikalarının oluşturulması da daha sağlıklı olacak. Verilerin paylaşılması sağlanacak.
t Bireylerin vatandaşlık numarası benzeri bir yapıyı şirketler için de kuracağız. Merkezi Tüzel Kişilik Numarası (MKT) adıyla işleyecek bu sistemde şirketlerin tüm kayıtları tek bir numara üzerinden takip edilebilecek. Bu sistem kayıtdışılığın önlenmesi için de büyük katkı yapacak.
TEK ORTAKLI A.Ş. VE LİMİTED - Tek ortaklı anonim ve limited şirket AB’nin ve yeni Türk Ticaret Kanunu’nun çok yeni bir açılımı. AB’de çok yaygın ve çok teşvik görüyor.
- A.Ş. şirket sahipleri 5 ortak bulmak için küçük çocuklarını bile ortak ederler şirketlere. Artık bu durum ortadan kalkmış olacak.
- Burada bağımsız bir denetçi denetimi yapılacak kuruluş meydana getirilecek. Bu kuruluş oluşturulana kadar denetçilerin denetimi bakanlık tarafından gerçekleştirilecek. Eğer biz bunu yapmazsak, şirketlerimiz uluslararası standartlara göre denetlenmezse ve AB bunu tespit ederse serbest dolaşım ilkesini öne sürerek pek çok küçük denetim şirketi Türkiye’de pıtrak gibi kurulur. Bakanlık olarak biz Türk denetim firmaların da destekleyeceğiz. Kayıtdışı ile mücadele de daha kolay gerçekleştirilmiş olacak.
YENİ TEŞVİK POLİTİKASI - Teşvik politikalarında bundan sonra il, ilçe, sektör hatta projeler gündeme gelecek. Her bölgeyi her sektörü bunlara göre ayırıp destekleyeceğiz. Yanlış teşvik politikaları yüzünden Türkiye çok kaybetti. Artık tüm bunların ayrıntılı bir incelemesi yapılarak teşvikler tespit edilecek. Örneğin Isparta’da gül yetişiyorsa, bu il bu sektör bazında değerlendirilecek. Teşviklerde olduğu gibi biz tüm kanunlarda ileriye dönük getirileri üzerinde düşüneceğiz.
(Akşam)