Hizmet sektörünün tarihçesi Avrupa’yı göz önüne aldığımızda Türkiye’den çok daha eski tarihlere dayanmaktadır. Avrupa’da 1990 yılının başları ile hizmet sektörünün oluştuğunu görürüz. Türkiye’de ise bu tarih Avrupa’dan çok sonralarına 1990’lı yıllara, temizlik şirketlerinin girişimlerine dayanmaktadır… Hizmet sektörünün oluşumunu destekleyen en önemli şey; sanayinin gelişimidir. Türkiye’de sanayinin gelişimi ile teknolojik fabrikaların kurulması daha sonra buna orantılı olarak, kadının iş Dünya’sında daha aktif rol alması, toplu konutlar ve alışveriş merkezlerinin de ortaya çıkışı ile temizlik ve hizmet sektörünün ortaya çıkması sağlanmıştır…
Temizlik şirketleri; her türlü temizliğin, elaman makine, ekipman desteği ile temizlik hizmetini veren kuruluşlardır… Temizlik hizmeti almak isteyen kişi ve kurumların, profesyonel ve kaliteli hizmet almasını sağlar. Bu sektörün gelişmesi ve rekabetin artması ise daha kaliteli hizmetin önünü açmaktadır.
Temizlik şirketleri , işletmenin faaliyet alanına, temizlik materyallerine, uygulanacak yüzeyin doku ve yapısına, işletmenin türüne, binanın mimari yapısına vb. birçok kritere göre farklı hizmetler vermektedir. Bir hastanenin temizlik anlayışı, kullanılacak malzemeler ile bir okulun ki arasında veya ev temizliği arasında oldukça büyük farklar vardır. Temizlik basit bir iş olarak düşünülebilir, aslında çok önemlidir. Insanlar, ferah temiz mekanlar, sağlıklı çalışma yerleri, huzur veren uzman temiz dinlenme yerleri arzu etmektedir. Bu temiz ortamların sağlanması; uzman kişilerin profesyonelce iş yapması ve en son temizlik teknolojisinden faydalanalar sağlanabilir. İşte bu noktada temizlik şirketleri devreye girmektedir.
Beylikdüzü Temizlik Şirketi dendiğinde aşağıda ki hizmetler bu sektörün alanına girmektedir.
• Ev Temizliği ( İnşaat sonrası, tadilat sonrası, yangın sonrası, su baskını sonrası temizlik.)
• Ofis Temizliği ( Genel ve periyodik olmak üzere )
• Halı Yıkama ( Duvardan duvara, halıfleks,parça halı )
• Endüstriyel temizlik ( havalandırma kanalı, makina temizliği, fabrika temizliği, üretim alanı temizliği, bilgisayar ve sistem odaları temizliği)
• Koltuk yıkama
• Cam ve Dış cephe Temizliği
• Depo ve genel alan temizliği
• Banka temizliği
• Alışveriş merkezi temizliği
• Zemin temizliği ve bakımı(zeminin türüne göre yapılacak cilalama işlemleri)
• Bilgisayar ve elektronik eşya temizliği
• Yangın ve su baskını sonrası temizlik(acil durumlar sonucunda zarar ve hasar görmüş temizlenmesi gereken alan lar için yapılacak temizlik hizmetleri)
Şu anda temizlik sektörü ve temizlik şirketleri hakkında veri sel bir çalışma yoktur. Bizde bu sektöre bağlantılı çalışan başka bir sektör olan temizlik ürünleri sektörünü inceleyerek bir değerlendirme yapmaya çalışacağız…
2012 senesinde Avrupa Birliği Sabun, Deterjan, Koruyucular ve Temizlik Maddeleri Üreticileri Birliği verilerine göre ise sabun ve temizlik maddeleri sektörünün değeri, 2011 yılı itibariyle Avrupa genelinde 34,2 Milyar Euro olarak gerçekleşmiştir.
Hane halkı kullanımı itibariyle ise 27,4 Milyar Euro olan pazar değerinin %48’ini çamaşır deterjanları, %21’ini sert yüzey temizleyicileri, %15’ini ise bulaşık deterjanları oluşturmuştur. Dünyanın en büyük sabun üretici, ihracatçı ve ithalatçıları Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkelerdir. Dünya temizlik maddeleri ihracatında ilk 15’te yer alan ülkeler toplam ihracatın yaklaşık olarak %74‘ünü, ithalatın ise %56’sını gerçekleştirmektedir.
Tablo 1. Dünya Temizlik Maddeleri İhracatı (1.000 ABD $) No. İhracatçı Ülkeler Tutar Pay (%)
1 Almanya 8.114.460 15,1
2 ABD 6.465.249 12,0
3 Fransa 3.325.533 6,2
4 Belçika 3.235.585 6.0
5 Hollanda 3.046.107 5,7
6 Çin 2.677.881 5,0
7 İngiltere 2.437.883 4,5
8 Japonya 2.277.355 4,2
9 İtalya 2.191.362 4,1
10 İspanya 1.560.558 2,9
11 Polonya 1.547.367 2,9
12 Malezya 919.998 1,7
13 Endonezya 832.009 1,5
14 Kanada 769.547 1,4
15 Türkiye 767.875 1,4
Genel Toplam 53.776.313 100,0
Dünya temizlik maddeleri ihracat ve ithalatında ilk sırada Almanya yer almakta olup, Almanya’ya ülke olarak ihracatımız 2011 yılında 35 Milyon ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Bu ülkenin ithalatındaki payımız ise %0,8’dir. Ve geçmiş seneler gözönüne alındığında bu oranın son senelerde iyice arttığını görürüz.
Aşağıda 2009 senesinden başlayarak temizlik ihracatında ki dünya payımız görülebilir. Ayrıca Türkiye son zamanlarda temizlik ürünleri üretiminde veiç piyasaya satışıda hızlı bir ivme kazanmıştır. Buna rağmen ihracatın yükselişi ise dikkat çekmektedir…
Türkiye Temizlik Ürünleri İthalatı İthal Edilen Sene Tutar Pay (%)
1 2016 2.277.355 4,2
2 2015 2.191.362 4,1
3 2014 1.560.558 2,9
4 2013 1.547.367 2,9
5 2012 919.998 1,7
6 2011 767.875 1,5
7 2010 769.547 1,4
8 2009 767.875 1,4
Genel Toplam 53.776.313
Temizlik sektörü daha doğrusu genel olarak hizmet sektörü hızla büyüyen ve ekonomik gelişmeler ile orantılı bir sektördür. Ve birçok sektör ile doğrudan bağlantılıdır…