Alitalia'yı değil bedava üzerine para verseniz almayız" Bu iddialı olduğu kadar ses getiren sözler ünlü "Low Cost" havacılık kralı olarak bilinen Ryanair'in CEO'su David Bonderman'a ait.
Çok değil sadece altı yıl önce İtalyan havayolları Alitalia'nın borsada ki değeri bugünkünden yüzde 400 daha fazlaydı. Üstelik ne sermaye artırımı yapılmıştı ne de devlet sübvansiyonu bu kadar çok alınıyordu. 2001 yılından bu yana Alitalia yolcu sayısını da arttıramadı. 24 milyonda çakıldı kaldı. Bütün bunların nedeni yönetim ile sendikalar arasında ki sık sık ücret dengesizliğinde ki çekişmeler oldu. Tabii buna birde Low Cost havayolları ile rekabet, terör korkusu ile güvenlik, her geçen gün artan yakıt pahalılığı eklenince Avrupa'nın sayılı havayollarından olan Alitalia derin bir krize girdi. Bünyesinde 186 adet değişik tip ancak yaşlı uçaklar bulunan İtalyan Havayolları'nın son yedi yılda ki zararı 3 milyar 300 milyon euroya ulaştı. Bu arada tam 4 başkan değiştiren İtalya'nın resmi havayolunun özelleştirme süreci de fiyasko ile sona erdi.
İçinde bulunduğumuz yıl Romano Prodi Merkez Sol hükümeti Alitalia'yı kurtarmak hisselerinin büyük bir bölümünü için satma kararı aldı. Nisan ayında Rus Aeroflot, İtalyan Air One ve Amerikan Texas Pacific Group Alitalia'ya bankalara 1 milyar 100 milyon euro borcu olmasına karşın resmen talip oldular. Ne var ki sendikalar işi yokuşa sürünce ve 11 bin 430 çalışanı için işten atılmama garantisi isteyip bir dizi grevler başlatınca önce Texas Pacific Group sonra da Aeroflot ihaleden çekildi. Air One da birkaç hafta sonra sendikaların ısrarına dayanamayıp havlu atarak Alitalia'yı almaktan vazgeçti. Şimdi günde 1 milyon euro zararla uçan Alitalia, parlamentonun yaz tatili dönüşü açılmasını bekliyor. Büyük bir olasılıkla Alitalia hükümet kararı ile lokavt ilan edecek ve kapısına kilit vuracak.
Alitalia'nın başına gelenleri yakından izleyip görmesi gereken THY'nin tarihi bir hata yapmadan sendikalarla uzlaşması gerekir. Aynı sağduyuyu Hava -İş sendikası da göstermesi şarttır. THY son yıllardan göklerin yükselen yıldızı oldu. Yakalanan trend kendisine ve Türkiye'ye inanılmaz itibar sağlıyor. Olası bir grev THY'de geriye dönüşü olmayan kaos yaratır ve özellikle Türk turizmini baltalar. TÜRSAB başkanı Başaran Ulusoy'un çağrıları boşuna değil. Uzlaşmacı rol izleyeceğini belirten hükümet sağduyu ile en iyi kararı aldı. Avrupa Alitalia'dan sonra ikinci bir havayolunun çöküşüne hazır değil. Özellikle havacılık sektöründe grevler çok acımasız ve hazin sonuçlar getirmiştir ve bunu THY şirketi çok iyi bilir. Onun için Alitalia'nın yaşadıkları bir ders, bir örnek olmalıdır. Çünkü Ryanair'in CEO'su ve Texas Pacific Group'un kurucusu David Bonderman boşuna"Üstüne para verseniz Alitalia gibi sorunlu bir şirketi almam" demiyor.
Referans