'Suhulet' yeniden Boğaz da

'Suhulet' yeniden Boğaz da

Şirket-i Hayriye'nin 1871'den 1958'e kadar Sirkeci Harem arasında sefer yapan dünyanın ilk arabalı vapuru "Suhulet" yeniden canlandı

Şirket-i Hayriye'nin en gözde gemilerinden olan ve 1871'den 1958'e kadar Sirkeci Harem arasında sefer yapan dünyanın ilk arabalı vapuru "Suhulet" yeniden canlandı. İstanbul Deniz Otobüsleri(İDO) tarafından aslına uygun olan modoren Suhulet, Tuzla'daki tersaneden denize indirildi. Kolaylık anlamına gelen Suhulet iç donanınımdaki eksikliklerin tamamlanmasının ardınan önümüzdeki günlerde yeniden Sirkeci-Harem arasında sefere konulacak.




İDO tarafından Tuzla tersaneler bölgesindeki Çeksan Gemi tarafından yapılan Suhulet isimli arabalı vapur törenle denize indirildi. Törende konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, "Bir tarihe tanıklık ediyoruz" dedi. Kendisinin de zamanında Suhulet'e binme şansına kavuştuğunu anlatan Topbaş, 87 yıl hizmet veren bu geminin ardından yapılan yeni Suhulet'in de uzun yıllar şehre hizmet vereceğini kaydetti. Topbaş, geminin özellikle engelli vatandaşlara kolaylık sağlayacak şekilde inşa edildiğini, görme engelli vatandaşların kabartmalı tabelalarla yönlendirileceğini, fiziksel engellilerin ise biniş ve inişlerde sorun yaşamayacağını kaydetti.

 



İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy da geminin manevra gücüne atıfta bulunarak "Bu gemi İstanbul Boğazı gibi tehlikeli bir su yolunda bile sahip olduğu manevra kabiliyeti ile avantaj sağlayacak" dedi. Paksoy gemide revirden kantine kadar bur çok tesisi yer alacağını dile getirdi.

 

Çeksan Yönetim Kurulu Başkan Yardımıcısı Başaran Bayrak da 4 adet arabalı vapurdan ilkini teslim ettiklerini belirtti. Bayrak, diğer geminin 2,5 ay sonra teslim edileceğini diğer ikisini de kısa sürede bitirileceğinin dile getirdi.

 

Konuşmanın ardından Başaran Bayrak Başkan Topbaş'a orjinal Suhulet'in yağlı boya tablosunun hediye etti. Daha sonra kurdelenin kesilmesi ile gemi suya indirildi. Gemi suda ilerlerken yandaki tersanede bulunan bir başka gemiye çarpma tehlikesi atlattı. Ancak personelin çabası ile çarpma küçük bir sürtünme ile atlatıldı.

 

Türk denizcilik tarihinin efsane araba vapuru olarak anılan Suhulet, Sirkeci-Harem hattında hizmet verecek. Gemi bu iki liman arasını 8 dakikada kat edecek. Marmara'da hizmet verecek "Yeni Nesil Araba Vapurları Projesi" kapsamında tamamı Türk mühendislerince tasarlanan Suhulet, 80 araç ve 612 yolcu kapasitesinin yanı sıra 12,5 deniz mili hızıyla da diğerlerinden ayrılıyor. Dünyanın en güvenli manevra sistemlerinden birine sahip olan Suhulet, ekseninde 360 derece dönebilme özelliğinin yanı sıra, birbirini yedekleyebilen 4 makine düzeneğiyle sistem güvenliğini kesintisiz sağlıyor. Suhulet' in bir başka özelliği ise Türkiye'nin ilk elektrik tahrik (ateşleme) sistemli gemisi olması. Ateşleme sisteminin yanı sıra hız kontrol sistemlerindeki donanımlar, daha az titreşim ve gürültü, enerji tasarrufu ve yüksek manevra kabiliyeti sunuyor.

 

Sirkeci-Harem arasındaki sefer güzergahını 8 dakikada tamamlayan Suhulet, açık-ve kapalı mekanlarındaki panoramik seyir konforuyla da yolcularına benzersiz bir Boğaz keyfi sunuyor. Geminin kullanım alanları, fiziksel engellilerin ihtiyaçları da dikkate alınarak düzenleniyor. Geniş koridor aralıkları, özel asansör ve yer kaplamasının yanı sıra görme engellilere dönük uyarı levhaları, Suhulet'de yer verilen özel uygulamalardan bazıları.

 

Bir bölümü Bank of Tokyo ile yapılan 36 milyon dolarlık finansman kredisi ile tamamlanan 'Suhulet' in maliyeti ise 10.7 milyon dolar. Suhulet' le birlikte İDO filosuna katılacak 4 yeni nesil araba vapuruyla, Sirkeci-Harem arasında günlük yolcu ve araç taşıma kapasitesi 4 katına çıkarılacak.

 

Suluhet'in tarihi ilginiç veriler içeriyor. Dönemin Şirket-i Hayriye Müdürü Hüseyin Haki Efendi, Umum Mufettişi İskender Bey ve Hasköy Tersanesi baş mimari Mehmet Usta, o güne dek benzeri görülmemiş bir vapur tipi oluşturdu. Bu yeni tasarım, düz ve alçak bir güvertenin iki ucundaki rampalarla, güvertenin tamamını taşıtla doldurmaya imkan sağlıyordu. Proje çizilip, İngiltere'deki tersaneye gönderildi. Ve böylece, 1871'de, Denizcilik Tarihi'ne dünyanın ilk araba vapuru olarak adını yazdıran ; 26 baca numaralı Suhulet (Kolaylık) doğdu. Suhulet'i 27 baca numaralı (İki Kıyıyı Bağlayan) Sahilbent'in inşası izledi. Hizmetten alındığı 1958 yılına kadar Sirkeci-Harem hattında hizmet veren Suhulet, 87 yıl boyunca binlerce araç ve yolcuyu iki yaka arasında taşıdı.



HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.