Geçen yıl TCDD Genel Müdürlüğü'nün Behiçbey tesislerinde üretilen hızlı tren, temmuz ayında ilk kez Samsun'da görücüye çıkacak. Daha önce 10 kişilik bir ekip tarafından Behiçbey tesislerinde 900 metrelik ray üzerinde deneme sürüşleri yapılan makinistsiz tren, bu kez de Samsun-Çarşamba hattında 2 ay test edilecek. Son teknoloji ile üretilen ve saatte 160 km hıza ulaşabilen '19 Mayıs 1919 Samsun' treni, konforuyla da dikkat çekiyor.
Yelken Kulüp'te yapılan makinistsiz hızlı tren tanıtım toplantısında katılımcılara bilgi veren Öncüler Ulaşım Teknolojileri A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Sabahattin Çelik, amaçlarının Türk parasını ülke dışına çıkarmamak olduğunu söyledi. Modern hızlı trenin ülkedeki tüm demiryolu hatlarında hizmet verebilecek şekilde tasarlandığını ifade eden Çelik, trenlerin yolcu, yük, şehiriçi ve şehirdışı taşımacılığında rahatlıkla kullanılabileceğini belirtti. Teker aksanından konforuna kadar trenin Türk malı olduğunu vurgulayan Çelik, "Mevcut tren sistemlere göre trenimiz birçok üstünlüğe sahip. Bütün vagonları lokomotif özelliğinde olup, bütün tekerleklerinde bağımsız elektrikli dizel motorlar var. Bu nedenle tekerlekler birbirinden bağımsız olarak hareket ediyor. Böylelikle tekerleklerle ray arasındaki dinamik sürtünme en aza indirildiği tekerlelerin ömrü uzun oluyor. Aracın yol tutuşu sağlam hale geldiğinden trenin raydan çıkması gibi bir riski bulunmuyor." dedi.
Makinistsiz de çalışabilen hızlı trenin mevcut sistemlere oranla yüzde 50 daha ekonomik olduğuna dikkat çeken Prof. Dr. Çelik, 100 kişilik 5 vagonda taşınacak yolcuyla 3 yıl sonra maliyetin kendisini amorti edeceğini bildirdi. Dinamik fren ve süspansiyon sistemi ile de kısa mesafede durabilme özelliğine sahip olan treni, yurt içinde hizmete soktuktan sonra yurt dışına ihraç etmeyi planladıklarını söyleyen Sabahattin Çelik, tasarımın demiryolu maliyetini düşüreceğini ve yan sanayilerin gelişimine katkıda bulunacağına işaret etti. Çelik, "Tasarımımızı Samsun-Çarşamba hattında denemek istiyoruz. Bunu da temmuz ayında yapmayı planlıyoruz. Şu an demiryollarında yüzde 3 yolcu, yüzde 4 de yük taşımacılığı yapılıyor. Biz bunu modern trenlerimizde yüzde 40 yolcu, yüzde 60 da yük taşımacılığı seviyesine çıkarmayı hedefliyoruz. Bu sayede kendi üretimimizi yapıp, dışarıya döviz ödemek zorunda kalmaktan kurtulacağımıza inanıyorum." diye konuştu.
Modern tasarımı beğendiğini ifade eden Samsun Valisi Hasan Basri Güzeloğlu da, projenin ulaşım altyapısı açısından kazanca dönüştürülmesi gerektiğine değindi. Bu açıdan tren projesinin desteklenmesini gerektiğini savunan Vali Güzeloğlu, test sürüşleri konusunda her türlü yardımı sağlayacaklarını bildirdi.
Türk Ulaşım-Sen Genel Başkanı Nazmi Güzel ise projenin ve tasarımın demiryolu ulaşmında çığır açacağını dile getirdi. Türkiye'nin artık üretimini ve teknolojisini kendisinin yapabileceği bir noktaya geldiğini ifade eden Güzel, makinistsiz trenin test sürüşüne çıkacak olmasının kendisini heyecanlandırdığını sözlerine ekledi.
Türk mühendislerin tren tasarımları bazı ülkeler tarafından yakından takip ediliyor. Özellikle Rusya ve Hindistan'ın projelerle yakından ilgilendikleri ve şirket yetkilileri ile temasta oldukları öğrenildi. Tanıtım toplantısında OMÜ Rektör Vekili Prof. Dr. Ertuğrul Bayraktarkatal, Makine Mühendisleri Samsun Şube Başkanı Kadir Gürkan ile çok sayıda sendika üyesi ve sivil toplum örgütü temsilcisi de hazır bulundu.
|
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.